НП „България – образователни маршрути“

1. ОПИСАНИЕ НА ПРОГРАМАТА

Министерството на образованието и науката (МОН) подпомага създаването на условия за развитие на съвременното образование на XXI век чрез обучение, възпитание и социализация на всички ученици, по всяко време и навсякъде. Подобен подход подпомага затвърждаването и надграждането на знанията и уменията, придобити в училище.

Получените знания чрез преживяване извън училището, чрез различни образователни маршрути и посещения на културни, научни и държавни институции, допринасят за личностното и гражданско развитие на учениците, за патриотичното им възпитание, както и за придобиване на трайно, интегрирано знание.

Образователните маршрути включват обекти в тематичните направления:

- история и археология – от древността до днес;

- география и икономика – от недрата на земята и минералите до икономическите предизвикателства в реалния живот;

 - природни науки и екология – златното сечение в науката и природата;

 - изкуства, архитектура и литература – пренесени от векове за векове;

- етнография, фолклор и занаяти – традиции, съхранили страната и влезли в голямата съкровищница на света.

Програмата подпомага изпълнението на Стратегията за възпитателната работа в образователните институции (2019 – 2030 г.), където са определени мерките за патриотичното възпитание, които имат за цел формиране на личностни качества, ценности, нагласи и мотиви, за да подпомогнат пълноценното развитие на ученика като индивидуалност и член на обществото, формирането на позитивното отношение към историята на българската нация, уважение към традициите, обичаите и ритуалите в резултат от тяхното познаване.

 Програмата надгражда обучението по български език и литература, история на България и география на България, организирано в чужбина, допълнителните училищни дейности, свързани със съхраняването на националната идентичност и култура, като създава възможност за учениците от българските неделни училища в чужбина (БНУ) да опознаят при посещенията на място не само природните и историческите забележителности на България, но и съвременните българи с техните 2 постижения и стремежи. Тя допринася за съхраняване на националната, културната и духовната идентичност на българите по света.

Образователните маршрути се реализираха за първи път през 2023 г. Училищата проявиха голям интерес, като от кандидатствалите училища 44% бяха одобрени.

 За разширяване на интереса у децата и учениците към българската идентичност, култура, традиции и литературно наследство, за утвърждаване на духовните ценности и формиране на активна гражданска позиция е разработен модул „Културните, държавните и научните институции като образователна среда“.

 С изпълнението на дейностите по модула в културните, държавните и научните институции (музеи, галерии, театри, планетариуми, обсерватории, научни институти, обществени библиотеки, институции на централната или местната власт и др.) ще се формират нагласи за учене през целия живот и умения за самостоятелно учене чрез участие на учениците в културно-образователни инициативи, програми и проекти, ще се насърчи четенето и повишаването на грамотността, ще се подкрепи придобиването на ключови компетентности чрез реализиране на междупредметни връзки и чрез екипни проектни дейности.

 През 2024 г. програмата е насочена към провеждането на образователни маршрути с цел активно учене и извън училище. Дейностите, които ще се реализират, допринасят за обогатяване на когнитивните способности, подобряване на социалния и здравословния начин на живот на учениците, създаване на умения за работа в екип, ефективна комуникация, толерантност, екологична култура, естетическо възпитание. Осъществява се в три модула:

Модул 1 „Образователни маршрути за училищата в страната“

Модул 2 „Образователни маршрути за български училища в чужбина“

Модул 3 „Културните, държавните и научните институции като образователна среда“

 2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА ПРОГРАМАТА

 Националната програма е разработена в съответствие с приоритетна област 5 „Ефективно включване, трайно приобщаване и образователна интеграция” на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030). 2.1. Цели на програмата

2.1.1. Модул 1 „Образователни маршрути за училищата в страната“:

Създаване на условия за надграждане на знанията и уменията на учениците, както и възможности за социализация и общуване на учениците и педагогическите специалисти извън 3 училищната и семейната среда с цел получаване на трайно интегрирано знание и меки умения, които подобряват социално емоционалната интелигентност.

 2.1.2. Модул 2 „Образователни маршрути за български училища в чужбина“:

Подпомагане на обучението организирано в чужбина по български език и литература, история на България и географията на България. Запазване и съхраняване на връзките на българските общности от историческите, традиционните и новите диаспори за укрепване на българската духовност и съхраняване на националното самосъзнание, бит и култура.

2.1.3. Модул 3 „Културните, държавните и научните институции като образователна среда“:

 - разширяване на достъпа до националното и световното културно-историческо наследство, до значими достижения в областта на литературата, изкуствата и науката;

- възпитание в дух на родолюбие и подкрепа за формиране на национални и общоевропейски ценности;

 - насърчаване на четенето и повишаване на грамотността;

 - формиране и развитие на социални компетентности;.

 - осигуряване на условия за провеждане на занимания по интереси и на учебни часове в естествена среда, извън класната стая;

 - подпомагане на учебния процес чрез провеждане на съвместни инициативи с културни и научни институции.

Снимки от посещенията:












Линкове:















Коментари

Популярни публикации от този блог

Избирам да спортувам и да живея здравословно 2015г.

Училищен учебен план за учебната 2020/2021 година