НП „България – образователни маршрути“
1. ОПИСАНИЕ НА ПРОГРАМАТА
Министерството на образованието и науката (МОН) подпомага
създаването на условия за развитие на съвременното образование на XXI век чрез
обучение, възпитание и социализация на всички ученици, по всяко време и
навсякъде. Подобен подход подпомага затвърждаването и надграждането на знанията
и уменията, придобити в училище.
Получените знания чрез преживяване извън училището, чрез
различни образователни маршрути и посещения на културни, научни и държавни
институции, допринасят за личностното и гражданско развитие на учениците, за
патриотичното им възпитание, както и за придобиване на трайно, интегрирано
знание.
Образователните маршрути включват обекти в тематичните
направления:
- история и археология – от древността до днес;
- география и икономика – от недрата на земята и минералите
до икономическите предизвикателства в реалния живот;
- природни науки и
екология – златното сечение в науката и природата;
- изкуства,
архитектура и литература – пренесени от векове за векове;
- етнография, фолклор и занаяти – традиции, съхранили
страната и влезли в голямата съкровищница на света.
Програмата подпомага изпълнението на Стратегията за
възпитателната работа в образователните институции (2019 – 2030 г.), където са
определени мерките за патриотичното възпитание, които имат за цел формиране на
личностни качества, ценности, нагласи и мотиви, за да подпомогнат пълноценното
развитие на ученика като индивидуалност и член на обществото, формирането на
позитивното отношение към историята на българската нация, уважение към
традициите, обичаите и ритуалите в резултат от тяхното познаване.
Програмата надгражда
обучението по български език и литература, история на България и география на
България, организирано в чужбина, допълнителните училищни дейности, свързани
със съхраняването на националната идентичност и култура, като създава
възможност за учениците от българските неделни училища в чужбина (БНУ) да
опознаят при посещенията на място не само природните и историческите
забележителности на България, но и съвременните българи с техните 2 постижения
и стремежи. Тя допринася за съхраняване на националната, културната и духовната
идентичност на българите по света.
Образователните маршрути се реализираха за първи път през
2023 г. Училищата проявиха голям интерес, като от кандидатствалите училища 44%
бяха одобрени.
За разширяване на
интереса у децата и учениците към българската идентичност, култура, традиции и
литературно наследство, за утвърждаване на духовните ценности и формиране на
активна гражданска позиция е разработен модул „Културните, държавните и
научните институции като образователна среда“.
С изпълнението на
дейностите по модула в културните, държавните и научните институции (музеи,
галерии, театри, планетариуми, обсерватории, научни институти, обществени
библиотеки, институции на централната или местната власт и др.) ще се формират
нагласи за учене през целия живот и умения за самостоятелно учене чрез участие
на учениците в културно-образователни инициативи, програми и проекти, ще се
насърчи четенето и повишаването на грамотността, ще се подкрепи придобиването
на ключови компетентности чрез реализиране на междупредметни връзки и чрез
екипни проектни дейности.
През 2024 г.
програмата е насочена към провеждането на образователни маршрути с цел активно
учене и извън училище. Дейностите, които ще се реализират, допринасят за
обогатяване на когнитивните способности, подобряване на социалния и
здравословния начин на живот на учениците, създаване на умения за работа в
екип, ефективна комуникация, толерантност, екологична култура, естетическо
възпитание. Осъществява се в три модула:
Модул 1 „Образователни маршрути за училищата в страната“
Модул 2 „Образователни маршрути за български училища в
чужбина“
Модул 3 „Културните, държавните и научните институции като
образователна среда“
2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА
ПРОГРАМАТА
Националната програма
е разработена в съответствие с приоритетна област 5 „Ефективно включване,
трайно приобщаване и образователна интеграция” на Стратегическата рамка за
развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 –
2030). 2.1. Цели на програмата
2.1.1. Модул 1 „Образователни маршрути за училищата в
страната“:
Създаване на условия за надграждане на знанията и уменията
на учениците, както и възможности за социализация и общуване на учениците и
педагогическите специалисти извън 3 училищната и семейната среда с цел
получаване на трайно интегрирано знание и меки умения, които подобряват
социално емоционалната интелигентност.
2.1.2. Модул 2
„Образователни маршрути за български училища в чужбина“:
Подпомагане на обучението организирано в чужбина по
български език и литература, история на България и географията на България.
Запазване и съхраняване на връзките на българските общности от историческите,
традиционните и новите диаспори за укрепване на българската духовност и
съхраняване на националното самосъзнание, бит и култура.
2.1.3. Модул 3 „Културните, държавните и научните институции
като образователна среда“:
- разширяване на
достъпа до националното и световното културно-историческо наследство, до
значими достижения в областта на литературата, изкуствата и науката;
- възпитание в дух на родолюбие и подкрепа за формиране на
национални и общоевропейски ценности;
- насърчаване на
четенето и повишаване на грамотността;
- формиране и
развитие на социални компетентности;.
- осигуряване на
условия за провеждане на занимания по интереси и на учебни часове в естествена
среда, извън класната стая;
- подпомагане на
учебния процес чрез провеждане на съвместни инициативи с културни и научни
институции.
Коментари
Публикуване на коментар