Избирам да спортувам и да живея здравословно 2015г.
Работата по проекта стартирахме с
провеждане на родителска среща на 21.12. 2015 г., на която г-жа Буковска
запозна родителите с целите и задачите на проекта, с дейностите, залегнали в
него, с очакваните резултати в края на проекта и с участниците, ангажирани в
реализирането му. Родителите бяха призовани за съпричастност и активно участие,
за да могат всички заедно-ученици, учители и родители да осъществят целите и
задачите на проекта и да се мотивират да водят здравословен начин на живот.
Проведена бе анкета „Здравословен начин
на живот”, която имаше за цел да установи какви са нагласите на родителите
спрямо физическата активност и здравословното хранене. Резултатите показват, че
те са добре информирани за воденето на здравословен начин на живот, на практика
трудно се реализира поради ниски доходи,
липса на време и др.
На 11.02.2016г. в Часа на класа бе
направена анкета с учениците от 5 и 6 клас за проучване здравословните
навици и
физическата им активност.
Резултатите, получени след анкетирането,
показват, че учениците имат познания, но в същото време се наблюдават негативни
резултати:
-
недостатъчна физическа активност;
-
нездравословно хранене-близо една трета
от учениците /28,6%/ не обядват всеки ден, а 38,3% не консумират
топла храна на обяд;
-
83% от анкетираните консумират ежедневно
и повече от един път дневно захарни изделия, колбаси и безалкохолни напитки.
Към тези поведенчески фактори могат да
се добавят и други, които са безспорни:-многочасов дневен престой пред компютъра
и телевизора, компромис с качеството за сметка на цената на хранителните
продукти.
Учениците под ръководството на г-жа
Буковска и медицинската сестра Н. Дочовска създадоха информационен кът на
цетралния вход на училището.
На 22.01. 2016 г. с изложба и беседа
отбелязахме Европейския ден на здравословното хранен /24 януари/.
На 22. 02. 2016 г. се проведе дискусия
на тема „ Здравословен начин на живот” с родители, ученици, учители и
медицинската сестра. Целта бе да се установи до каква степен участниците са
запознати с проблема и да се споделят начините за решаването му.
С помощта на учителя по ИТ г-жа
С.Цокова, изработихме брошури/листовки/, в които посочихме 7 правила за
здравословен живот и здравословно хранене. Върху всяка се открояваше и мотото -
”Избирам да спортувам и да живея здравословно”.
На 23.03.2016г. осъществихме
инициативата „Предай нататък” - раздадохме брошури /листовки/ в училище и на
обществени места. Нашата главна идея беше да повишим гражданското съзнание и
култура на учениците и обществеността относно здравословния начин на живот и
полезните навици. Всеки, който разгледа брошурата, да се замисли, „че ако не
намери време да води здравословен начин на живот, ще се наложи да намери време
за боледуване” и да предаде нататък.
Изработихме постери на тема „На МАХ бъди
СЪС спорт и здравословно хранене ТИ!”, които поставихме в двете фоайета на
училището /1и 2 етаж/.
Разпределихме ги в 2 групи на двата етажа, за
да събудим интерес и засилим осведомеността на голям брой ученици, учители и
родители, относно мерките за противодействие
на преждевременната
смъртност, заболеваемост и последствията за здравето от основните хронични
незаразни болести, свързани с
рисковите фактори - тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословен модел
на хранене и ниска физическа активност.
В Часа на класа мед. сестра проведе
поредица от здравни беседи с учениците на възраст 11-14 години, с цел да се
повишат нивото на здравните знания и уменията на учениците за опазване на
личното здраве и практикуване на здравословен начин на живот. Основните теми, с
които бяха запознати учениците са:
-
„Наднормено тегло и заболявания,
свързани със затлъстяването” /15.02.2016г./;
-
„Здравословно хранене” /14.03.2016г./;
-
„Здравословен начин на живот” /
11.04.2016г./;
През март организирахме конкурс за есе и рисунка на тема „С какво бих заменил 1 час пред телевизора и компютъра” В часовете по изобразително изкуство и следобедните занимания по интереси всеки с въодушевление нарисува рисунка, в която представи своята концепция по темата.
През март организирахме конкурс за есе и рисунка на тема „С какво бих заменил 1 час пред телевизора и компютъра” В часовете по изобразително изкуство и следобедните занимания по интереси всеки с въодушевление нарисува рисунка, в която представи своята концепция по темата.
Въодушевени от идеята на проекта,
сътворихме есета. Чрез езика на словото дадохме воля на своите творчески умения
и желание да споделим наученото по темата, да насърчим младите хора да водят
здравословен начин на живот.
Изработихме и подържахме уебстраница към
сайта на училището, на който публикувахме информация по проекта /текстов и снимков материал/.
Направихме мултимедийна презентация „Здравословен
начин на живот” и представихме на 25.03.2016г. пред малките ученици /1-4 клас/. Целта ни бе да информираме и
повишим знанията им относно опасностите, до които води затлъстяването, кои са
вредни храни и навици на хранене. Да ги подтикнем от ранна възраст да осъзнаят
ползите от здравословно хранене и физическа активност.
На 28. 04. 2016 г. осъществихме очаквания
с огромно нетърпение от всички поход под наслов „Движението – това е здраве”, с който отбелязахме
световния ден на движението. Весел детски смях и викове огласиха красивата ни
местност. Играхме различни състезателни игри, федербал, народна топка, футбол.
Наясно сме, че за да сме здрави, трябва да спортуваме и да превърнем
здравословния начин на живот в своя кауза.
Завършихме работата си по проекта с
празник под наслов „Ние знаем как да бъдем здрави”. Като истински посланици на здравето за пореден път демонстрирахме, че
искаме да пораснем здрави, красиви и стройни.
С всичко изработено през изминалите месеци,
аранжирахме изложба в централното фоайе на училището, за да афишираме за
пореден път работата си по проекта „Избирам
да спортувам и да живея здравословно”.
Резултатите от проведената
заключителна анкета показват, че са настъпили благоприятни промени в
поведението на учениците, свързани с хранителните навици:
-
повишена консумация на плодове и зеленчуци и намалена консумация на
тестени изделия, чипс и безалкохолни напитки.
-
физическа активност-увеличен процент на учениците, които спортуват.
-
здравни знания, умения и навици за здравословен начин на живот -
учениците са по добре информирани за принципите и практиките на здравословния
начин на живот; за влиянието на храненето и физическата активност върху
здравето на човека.
В заключение следва да се
отбележи, че са налице не малко положителни тенденции в поведението на
учениците от 5 и 6 клас.
Работейки по проекта
„Избирам да спортувам и да живея здравословно” в продължение на месеци,
осмислихме пагубното въздействие на вредните храни, нездравословния модел на
хранене и ниска физическа активност върху човешкия организъм. Изградихме умения
за опазване на личното здраве и практикуване на здравословен начин на живот.
Учениците от 5 и 6 клас,
бяхме въвлечени в дейности, чрез които сами достигнахме до предпочитания модел
на здравословно живеещия млад човек.
Ако с посланията си сме
предизвикали интерес и размисъл, както в самите себе си, така и във всички останали,
докоснали се до нашата работа, значи сме постигнали целта си.
Воденето
на здравословен живот не може да стане за един ден, но може всекидневно да
правим малки и ползотворни крачки към целта – да повървим малко
повече, да добавим плод към зърнената си закуска или още една чаша вода към
дневната си доза. http://ou-brenitsa.blogspot.bg/2016/05/blog-post_9.html
Коментари
Публикуване на коментар