Стратегия зап развитие 2016/2020 год.
С Т Р А Т Е Г И Я
З А
Р А З В И Т И Е
З А
Р А З В И Т И Е
НА ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ
„ХРИСТО
БОТЕВ”- СЕЛО БРЕНИЦА,
ОБЛАСТ
ПЛЕВЕН
ЗА
ПЕРИОДА 2016
– 2020 ГОДИНА
2016 година
Село
Бреница
І. Въведение
Училището като институция е
отворена социална система със сложна
организация и функции. Училището
решава както непосредствени задачи, така и перспективни, за да премине от едно
състояние в друго, т.е. едновременно да функционира и да се развива. Настоящата
стратегия е за период от 3 години и обхваща училището като цяло и неговите подсистеми. Настоящата Стратегия
за развитие на ОУ „Христо Ботев" е съобразена с:
1. Лисабонска стратегия на ЕС
2. Стратегия за интелигентен,
устойчив и приобщаващ растеж "Европа 2020“
3.
Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР);
4.
Закона за училищното и предучилищното
образование ;
5.
Правилника за прилагане на ЗПУО;
6. Национална програма за развитие на образованието;
7. Национална стратегия за образователна интеграция на
децата и учениците от етническите малцинства /2015-2020г./;
8.
План за развитие на община Кнежа /2014-2020г./;
9. Училищна програма за образователна интеграция на
учениците от етническите малцинства /2016-2018г./;
10.
Закона за закрила на детето;
11.
Националната стратегия на МОН за
въвеждане на информационните и комуникационните технологии в българските
училища;
Разработването на Стратегия за развитие на ОУ „Христо Ботев",с. Бреница е породена от необходимостта за постигане на
по-високи резултати от образователната дейност, за модернизиране на
образованието, за още по-стриктно съблюдаване на правата на децата и
възпитаването им в духа на националните и етническите ценности.
Разработването на стратегията позволява
да се анализират взаимодействията на учeбното заведение с външната среда,
като по този начин се извършва преглед и оценка на съществуващите стандарти и
ценности, откриват се слабите звена, идентифицират се недостатъци и
потребности.
Методологията на разработване на
стратегия изисква анализ и на наличните вътрешни ресурси, откриване на силните
и слабите им страни. Това се постига чрез събиране на вътрешна информация, след
чийто анализ се откриват тенденциите в развитието.
Разработването на стратегия допринася за
ясното очертаване на пътя и насоките за развитие на учебното заведение,
постигане на дългосрочните цели, ефективно и ефикасно използване на ресурсите,
мотивиране на колектива на организацията.
ІІ.
Анализ на състоянието на училището и външната среда
ОУ "Христо Ботев", с.Бреница е създадено през учебната
1939/40 г. От 1964 г. то се помещава в настоящата сграда. През 1970/71 година
са изградени допълнително пристройка към него. Оформен е и вътрешен училищен
двор. Училището разполага с училищна столова, медицински кабинет и библиотека,
два компютърни кабинети.
Цялостната дейност на ОУ "Христо Ботев"
протича съгласно утвърдени от МОН учебни планове и програми. Резултатите от
дейността му показват, че училището има място в системата на образование в
региона и общината.
Участници
в учебно-възпитателния процес
Най-голямото
богатство на ОУ "Христо Ботев" са неговите ученици –умни, талантливи,
любознателни, възпитани, както и учителите, които ги обучават. Педагогическият
колектив се състои от правоспособни и квалифицирани учители, по-голямата част
от които са с дългогодишен стаж и опит в системата на образованието.
Учебна година
|
Брой ученици
|
Брой паралелки
|
2015/2016
|
157
|
8
|
2014/2015
|
154
|
8
|
2013/2014
|
162
|
8
|
2012/2013
|
169
|
8
|
През същите тези учебни години състоянието на персонала е следното:
Учебна година
|
Непедагогически персонал
|
Педагогически персонал
|
Образователно- квалификационна степен на педагог. персонал
|
ПКС и научна степен
|
2015/2016
|
7
|
14
|
7 уч-ли-висше
бакалавър
5
уч-ли-висше магистър
2 у-ли-висше професионален бакалавър
|
1уч-л-ІV
ПКС
12
уч-ли -V ПКС
|
2014/2015
|
7
|
16
|
9
уч-ли-висше бакалавър
5
уч-ли-висше магистър
2 у-ли-висше професионален бакалавър
|
1уч-л-ІV
ПКС
|
2013/2014
|
7
|
17
|
8
уч-ли-висше бакалавър
5
уч-ли-висше магистър
4 у-ли-висше професионален бакалавър
|
1уч-л-ІV
ПКС
|
2012/2013
|
7
|
17
|
8
уч-ли-висше бакалавър
5
уч-ли-висше магистър
4
у-ли-висше професионален бакалавър
|
1уч-л-ІV ПКС
|
Постигнати са успехи в следните направления:
- подобрено с качеството на образователния процес,
доказателство за което е по-високият успех по много учебни предмети спрямо
минали учебни години;
-
педагогическите кадри търсят възможности да се квалифицират активно и целенасочено:
- учениците участват успешно в
областни кръгове на олимпиади и състезания и заемат призови места:
-
значителни са постиженията на училището в областта на спорта:
-
непрекъснато се обогатява и обновява материалната база въпреки недостатъчните
финансови средства;
- подобрено с взаимодействието с училищното
настоятелство и родителската общественост, които са съпричастни към проблемите
на училището и оказват ефективно съдействие за решаването им:
- функциониращ и непрекъснато
актуализиран интерактивен училищен сайт, който осигурява допълнителни
възможности за взаимодействие и обмен на информация между учители, ученици и
родители:
- заздравява се взаимодействието между ОУ "Христо
Ботев" и детската градина в района, като по този начин се осъществява
приемственост детска градина - първи клас и се съдейства за безпроблемната
адаптация на първокласниците;
Приемането на ученици в първи клас става по
местоживеене, като на среща през месец март всяка година, училищното ръководство
запознава родителите на бъдещите първокласници с материалната база и
изискванията на учебното заведение.
Отпаднали от обучение ученици в ОУ "Христо
Ботев" се записват в самостоятелна форма на обучение. Причините за
наложените наказания през настоящата година са свързани основно с отсъствия на
учениците от училище и нарушаване на Правилника за дейността и вътрешния ред в
училище.
Училището работи съвместно с ОДЗ с.Бреница за пълното
привличане на учениците за I клас в училище
Кадрови pecvpс: директор – 1, замесник директор – 1; учители - 9; учители ПИГ- 2;
непедагогически персонал – 7; медицинска сестра - 1. От педагогическия персонал 1 учител е с ІV ПКС, а девет учители са с V ПКС.
В училището няма текучество на учителски кадри. Това
определено се отразява благоприятно върху учебния процес.
Учебно-възпитателна дейност
Образование и възпитание в ОУ
"Хр.Ботев" получават 156 ученици в дневна форма на обучение и 14 в
самостоятелна форма на обучение, разпределени в 4 паралелки от прогимназиален
етап. За по- пълноценен и качествен ОВП прилагаме целодневната организация на работа в
училището. Тя се организира и се
реализира от правоспособни възпитател с професионална квалификация „ Учител”.
Осъществява се в самостоятелни групи за целодневна организация на учебния ден,
за начален и прогимназиален етап . Учителите в ГЦОУД са правоспособни начални учители и
учители по учебни предмети от
прогимназиален етап,с професионална квалификация „бакалавър” и „магистър“
Целодневната организация на обучение в средищното училището е особено полезна и
ефективна , защото училището разполага с много добра материално- техническа
база , безплатен училищен транспорт, безплатно медицинско обслужване от
медицински специалист, безплатни учебници, безплатни закуски за учениците от 1
до 4 клас, самостоятелен ученически стол с безплатен обяд за всички ученици посещаващи групите за ЦОУД.
Всяка учебна година училището осъществява рекламно-информационна
дейност, която включва:
•
провеждане на родителски срещи във връзка с прием в I
клас;
•
посещение от начални учители на открити занятия в
детските градини;
•
наблюдение на открити уроци в първи клас от децата,
посещаващи детските градини в района на училището;
•
изнасяне на екипно подготвени от начални и детски
учители открити уроци с бъдещите първокласници;
•
съвместни дейности с децата от детските градини и четвъртокласниците;
•
провеждане на училищни празници и тържества с
участието на родители и общественици.
В резултат на това ОУ "Христо Ботев" е прието от
обществеността и родителите със своя собствен облик, който отговаря на
променящите се потребности на учениците и е съобразен с новите тенденции и
методи па образованието.
В училището се дава възможност на учениците да
участват в извънкласни дейности:
- Клуб „Млад огнеборец";
- Спортна секция по футбол
Учениците, завършващи осми клас, се реализират
в средни учебни заведения 100%.
През последните години средният успех на учениците от прогимназиалния
етап в края на учебната година винаги е бил над Мн. добър 4.50 и показва
стабилност. Значително по-висок е успехът на учениците от началния етап.
Работата за личностното
развитие на учениците се реализира по отделните учебни предмети и в
разнообразната извънкласна и извънучилищна дейност. Цялостната извънкласна
дейност на учениците е една от най-силните страни на училището, спечелени
награди и грамоти от състезания и олимпиади са признание за труда на децата и
техните учители.
Материално-техническа база
ОУ "Христо Ботев" се състои от основна сграда на 3 стажа и
една прилежаща към нея пристройка. В училището има две специализирани
работилници по дървообработване и металообработване, които се използват
изключително и само за нуждите на учебния процес.
Материално-техническата база се модернизира
постепенно. Училището придобива все по-добър естетически вид. Оборудвани са с
нови маси, столове. Във всички класни стаи са поставени бели дъски. Учителската
стая,, административните помещения - дирекция и канцелария, са обновени.
Оборудвани са 2 компютърни кабинети с 20 компютъра и 20 работни места.Функционира
и стол със средно 80 столуващи дневно. В училището има два физкултурни салона,
които се използват рационално. От 2007
година училището се отоплява на газ, а
през 2012 година е изпълнена дългогодишната мечта - по
Оперативна програма „Регионално развитие” бе реализиран Проект BG 161РО 001/4.1-03/2010/055 «Прилагане на мерки за
енергийна ефективност», което решава проблема с топлината на класните стаи през зимния
период.
Анализ на заобикалящата среда и взаимодействие с
извънучилищни институции, организации и партньори
ОУ "Христо Ботев" има свой облик и традиции.
Училището е единствено в селото и обхваща всички деца.
Работата с родителите на учениците се осъществява по
време на родителски срещи и индивидуални разговори с тях при възникнали
проблеми. Класните ръководители осъществяват постоянна и своевременна връзка е
родителите на учениците и до голяма степен са запознати със семейната среда, в
която те растат.
В ОУ "Христо Ботев" има изградено училищно
настоятелство, с което училищното ръководство работи много добре и поддържа
непрекъсната връзка. В услуга на бързата и коректна комуникация между родители,
ученици и преподаватели е и интерактивен училищен сайт: http://ou-brenitsa.blogspot.com
Училището осъществява постоянно връзки и
взаимодействия с институциите, от които пряко зависи финансирането и
наблюдението на учебно-възпитателния процес в него:
•
съвместна дейност с община Кнежа, МОН, РИО на МОН- гр.
Плевен;
•
партньорство с учебни заведения, ОДЗ с.Бреница, ПГ
„Ст.Цанев" гp.Кнежа;
•
взаимодействие
с неправителствени организации. Училищно настоятелство; Читалището
•
взаимодействие със синдикални организации.
АНАЛИЗ НА ВЪНШНАТА СРЕДА( PEST )
Безспорно е негативното влияние на множество фактори от социалната среда върху всички участници в училищната общност. Само констатирането на духовен хаос, нарушена йерархия на ценностната система, водещи до лоша дисциплина,неприемливо поведение, липса на позитивни мотиви и нагласи не е достатъчно. Училището ни трябва да потърси начини и пътища да преодолее нихилизма и адекватно да реагира, адаптирайки се към бързо променящите се реалности и тенденции-безпричинни отсъствия,
завишаване на неграмотността и агресията. Налага се по-голям практицизъм промяна на целите, мотивацията, стереотипите,
стила на работа и учене на учители и ученици. Това е необичайно трудна задача и решаването ù
засяга всеки от нас.
ü АНАЛИЗ НА ТЕНДЕНЦИИТЕ НА ВЪНШНАТА СРЕДА
STEP/ PEST
анализ на външната среда
Социални фактори:
|
Последствия за нас
|
||
1
|
Променяща се демографска
ситуация: намаляване на
населението,
ниска раждаемост
|
1
|
Намаляване броя на ученици и паралелки.
|
2
|
Увеличаване на малцинствената общност в с. Бреница.
|
2
|
Необходимост от интегриране и приобщаване на деца от ромското или друго етническо малцинство.
|
3
|
Отрицателно влияние на
обкръжаващата среда върху образователно-възпитателния процес.
|
3
|
Липсват позитивни нагласи и мотиви за учене.
|
4
|
Отсъствие
на родителите и ниска заинтересованост на
голяма част от тях към случващото се в училище.
|
4
|
Негативно отношение
или подценяване ролята
на образованието.
|
5
|
Нисък
социален статус на учителската колегия и недоброжелателно отношение на
обществото към нея.
|
Негативизъм
към учителската професия. Отлив на млади специалисти от упражняването на
професията.
|
|
Технологични фактори:
|
Последствия за нас
|
||
1
|
Подобряване
на технологичното обезпечаване на образователния процес
|
1
|
Ефективно
използване на технологичната база в училище.
|
2
|
Въвеждане
повсеместно на ИКТ в българското училище.
|
2
|
Ученици са изцяло подготвени за информационното общество чрез постигане на компютърна и
информационна грамотност.
|
3
|
Промяна на
нагласи и стeреотипи в съответствие с изискванията и
потребности на обществото.
|
3
|
Стремеж
към повишаване
качеството на обучението на основата на иновативното мислене.
|
Политически фактори:
|
Последствия за нас
|
||
1
|
Съобразяване
с Националната стратегия за учене през целия живот, Стратегия на съвета на
Европа за развитието на детето 2013-2020г. и други стратегически документи.
|
1
|
Промяна в
организацията, формите и методите на обучение.
|
2
|
Влизане в
сила на новия закон за предучилищно и училищно
образование
|
2
|
Нова
организация на училищната мрежа.
|
3
|
Отражение
на новата нормативна база и държавна политика в образованието върху отношението
към учителя и ученика, реален приоритет на образованието и ясни критерии за
категоризация на училищата в страната.
|
3
|
Висок
рейтинг на ОУ”Хр. Ботев”, достойно оценяване и заплащане на труда на учителя.
Грижа за всяко дете- доброволно и избирателно ангажиране в класни и
извънкласни дейности.
|
Икономически фактори:
|
Последствия за нас
|
||
1
|
Слабо
икономическо развитие, висока безработица в региона.
|
1
|
Съобразяване
и актуализиране бюджета на училището с реалната ситуация.
|
2
|
Ниски доходи на семействата, безработица сред част
от родителите. Икономическа миграция на семействата в друг град или в
чужбина.
|
2
|
Безпричинни
отсъствия и застрашени от отпадане на ученици от училище.
|
3
|
Недооценяване
на учителския труд в новите влошени реалности.
|
3
|
Недостатъчно
желание за повишаване квалификацията на част от учителите.
|
Изводи: В близките
няколко години икономическата и социалната ситуация и фактори са трудно
предвидими, поради което трябва да обединим усилията си в намиране на гъвкави
подходи и оперативни решения за преодоляване на негативните влияния върху себе
си и върху нашите възпитаници.
SWOT анализ
Целта на SWOT анализа при разработване на стратегията е да е
да се максимализира потенциалът на силните страни и възможностите на училището,
а от друга страна да се минимализира
въздействието на слабите страни и заплахите. Подробно изписване на
всички елементи в SWOT анализа позволява да се
направи количествена и качествена оценка на ситуацията в училище и да се избере
подходящият вид стратегия.
1.
СИЛНИ СТРАНИ
•
Успешно обучение и
възпитание на учениците от две населени
места живеещи в мултиетническа среда;
•
Приемственост
детска градина/първи клас;
•
Училището
е средищно с целодневна организация на ОВП за учениците от І и ІІ клас, V клас
;
•
Осигурени са разнообразни, според интересите и потребностите на
учениците ЗИП и занимания по интереси в ПИГ;
•
За
пътуващите ученици е осигурен самостоятелен училищен автобус;
•
Предлага
се обяд в самостоятелен ученически стол
за всички ученици от училището;
•
Оформени
са два компютърни кабинета;
•
Квалифициран човешки ресурс;
•
Много добър ръководен екип;
•
Качествено преподаване и систематично използване на обратната връзка за оптимизиране на процеса на обучение;
•
В
училището се реализират множество извънкласни и извънучилищни дейности за развиване заложбите и способностите на
учениците;
•
Отговорно отношение на учителите към работния процес и служебните задължения;
•
Здрави, конструктивни, издържащи на конфликт работни взаимоотношения; ясно регулирани компетентности на
органите на управление (педагогически съвет, методически обединения);
•
Редовна обмяна на мнения със социалните партньори (родители, служби, социални звена и др.) и поемане на импулса им;
•
Конструктивни отношения с родителите;
•
Фасади и инфраструктура, оптимално пригодени за учебна
дейност.
•
Изградена
е много добра МТБ и е в наличие интерактивна техника
•
Училището
разполага с училищна библиотека и игротеки за подпомагане и разнообразяване на
ОВП;
•
Осигуреност
на високо-квалифицирана педагогическа колегия;
•
Наличие
на медицински специалист и здравен кабинет в училището.
•
Ефективна
и резултатна дейност на комисията за борба срещу асоциалните прояви на
учениците.
•
Участие в проекти и
конкурси на общинско, регионално, национално и международно ниво;
2.
СЛАБИ СТРАНИ
·
Слаба мотивация у учениците за учене.
·
Липса
на заинтересованост и недостатъчно участие на родителите в училищния живот;
·
Недостатъчна дейност на ученическия съвет;
·
Малък брой ученици в училището;
·
Липса на педагогически
съветник;
·
Заплати, несъобразени с пазара на Труда;
·
Невъзможност за заплащане на допълнителния учителски труд;
·
Недостатъчна
работа с изявени ученици;
·
Засилена
миграция на родители поради безработица;
·
Голяма
част от учениците се отглеждат от непълни семейства или роднини, с нисък
социален статус и слаба грамотност;
·
Неефективно използване на
възможностите на материалната база
за получаване на допълнителни
финансови приходи;
Възможности
|
Заплахи
|
·
Предоставяне на качествено образование.
·
Адаптиране на стила и методите на
работа на учителите и ориентиране на обучението към потребностите на
обществото
·
Разширяване на извънкласните дейности, реализиране
на дейности на открито с цел привличане на ученици.
·
Продължаване внедряването на иновации на базата на
ИКТ
·
Разширяване на дейностите по превръщане на училището
в желана територия
·
Включване на родители в училищни инициативи и
съвместни дейности
·
Създаване на толерантна мултиетническа среда в
училището-разработване и прилагане на разнообразни програми за деца с
дефицити в обучението с цел тяхното интегриране
·
Включване на учителите в различни форми на
квалификация.
·
Засилени мерки за контрол на отсъствията и успеха
на учениците.
|
·
Намаляване броя на учениците
·
Очакван ограничен бюджет за следващите години
·
Негативно отношение към училището и липса на
мотивация за учене
·
Отлив от учителската професия
·
Недостиг на финансиране.
-
|
ІІІ. ВИЗИЯ НА УЧИЛИЩЕТО
Отстоява се идеята,
училището да се утвърди сред водещите културно-образователни институции в общината,
с ефективно демократично управление и европейска визия. Целта е училището да се
променя, развива и успява; Отворени сме за партньорство с общността,
родителите, институциите; Работи се в екип, уважават се всички, които имат
продуктивни идеи, инициативи, иновации и работят за успеха и имиджа на
училището; Да изградим конкурентна образователна и възпитателна
среда, която насърчава и подкрепя всяка отделна личност в нейния стремеж към
творческо и личностно развитие. Като единствено училище в селото и в бъдеще ще се акцентира върху високото качество
на овладяване на знания и развитие на умения и компетентности.
СОУ „Христо Ботев” е училище, гарантиращо знание за
бъдещето.
ІV. МИСИЯ НА УЧИЛИЩЕТО
1. Поддържане на високо качество и ефективност на цялостния
образователен процес в съответствие с изискванията на ЗПУО“, както и на всички
поднормативни актове, за да отговорим на предизвикателствата на времето, в
което живеем.
3. Придобиване на солидни знания при изучаване на информационните
технологии и тяхното практическо приложение в целия образователен процес.
4. Спечелване и успешна реализация на различни национални и международни
проекти.
5. Изграждане на стабилни партньорства и на взаимоотношения на
толерантност и разбирателство.
6. Възпитаване и изграждане на необходимите социални умения на
младите хора за общуване и правилно поведение в обществото.
7. Да изградим личности, възпитани в дух на родолюбие и
патриотизъм, с модерно виждане за света и с висока степен на
конкурентоспособност, така че да превърнем България в просперираща европейска
държава.
8. Развиване и
поддържане на физическата дееспособност и подготовка за активен и здравословен
начин на живот.
9. Предоставя качествено обучение,
възпитание, развитие и успешно завършване на клас, етап и степен за всички
ученици, защото те са грижа, отговорност, самочувствие и гордост.
10. Осигурява равен достъп до
образование независимо от етнос, пол, социална принадлежност;
11. Учители, ученици и родители,
работят заедно да превърнат училището в територия за изява на всеки
индивидуален талант;
ОУ „Хр.
Ботев” чрез постоянната си
работа създава гаранции, че децата и учителите придобиват нагласата, знанията и
уменията, които са им необходими, за да учат цял живот, да се трудят и
проявяват високо гражданско съзнание. Съвместната работа в училище на деца от
различни етнически групи се осигурява и поддържа от висококвалифицирани учители.
V. ЦЕННОСТИ
В РАЗВИТИЕТО
ü Високо развитие на:
родноезиковата подготовка, чуждоезиковата подготовка, подготовката в областта на информационните технологии и
подготовката по всички други предмети.
ü Формиращо оценяване и
самооценяване.
ü Обучение в сътрудничество
между основните партньори в училищната общност – ученици, учители и родители.
ü Висок професионализъм на
педагогическия екип.
ü Ефективна управленска дейност
ü Добро взаимодействие със
социалната среда и държавните и обществените организации, свързани с
проблемите на образованието и възпитанието на младите хора.
ü Продължаване, обогатяване и утвърждаване на традиции и ритуали в
училищния живот.
VІ. ГЛАВНА ЦЕЛ НА СТРАТЕГИЯТА
1. Издигане на качеството на процеса на обучение за постигане на ДОС.
2. Поставяне на ученика в центъра
на цялостната педагогическа дейност в училищната общност.
3. Поставяне на ученика в
отговорна активна позиция при овладяване на знанията, формиране на различни компетенции по различните учебни
предмети и развитие на умения
за учене през целия живот.
4. Практическа приложимост на
изучаваното учебно съдържание и използване на методите за обучение чрез активни
дейности.
5. Използване на различни форми
за мотивиране на персонала
VІІ. ВОДЕЩИ ПРИНЦИПИ НА РАЗВИТИЕ
Ориентираност към личността
|
Най-важната задача за нас, е успехът на отделната личност.
|
Равен достъп
|
Всеки ученик постъпил в училището има право да получи качествено
образование, което отговаря на нуждите и способностите му.
|
Сътрудничество
|
Успешната образователна и възпитателна политика се основава на широко участие в
сътрудничество с други институции - от концепцията до изпълнението.
|
Отговорност
|
Всички членове на педагогическата колегия и помощно-обслужващия персонал,
обществения съвет, ангажирани в образователната, вазпитателната,
социализиращата и обслужващата дейност, осъществявана в училището, носят
отговорност за постигане на трайни ефекти с дългосрочно въздействие.
|
Гъвкавост
|
Образователната, възпитателната и социализиращата дейност е ориентирана към многообразните личностни
потребности и предоставя възможности за свободен избор на обучаваните.
|
Единство в
многообразието
|
Обучението, възпитанието и социализацията на децата и младите хора се осъществяват в рамките на
единна културно-образователна среда, която създава гаранции за защита и
развитие на отделните култури и традиции в рамките на училищната
образователна политика и общо културно-езиково пространство.
|
Новаторство
|
Административното ръководство и педагогическата колегия демонстрира воля
и възможности за възприемане на нови подходи и философии с цел постигане на
по-добри резултати.
|
Автономност
|
Училището, като част от системата на образованието ползва автономия да
провежда собствена политика отговаряща на държавните образователни
изисквания.
|
Отчетност
|
Всички участници в образователната и възпиталната дейности отговарят и се
отчитат за своите действия с цел осигуряване на ефикасност, ефективност и
резултатност на политиките.
|
Ефективност
|
Динамично управление, реализация и обвързване на ресурсите с конкретни
резултати, оценка на миналия опит и бъдещото въздействие.
|
Законосъобразност
|
Всички цели, приоритети, мерки и конкретни действия съответстват на
Конституцията на Република България, на законите и другите нормативни актове
и референтни документи
|
VІІІ. СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ
1. Изграждане на образовани и социално
ангажирани личности с формирани умения
за пълноценна реализация в съвременното демократично общество.
2. Интелектуално, емоционално, социално,
духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всеки ученик в
съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му;
3. Съхраняване и утвърждаване на българската
национална идентичност;
4. Ранно откриване на заложбите и
способностите на учениците и насърчаване на развитието и реализацията им;
5. Формиране на устойчиви нагласи и мотивация
за учене през целия живот;
6. Формиране
на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата
и религиозната идентичност на всеки гражданин;
7. Формиране
на толерантност и уважение към правата на децата, учениците и хората с
увреждания;
8. Познаване
на националните културни ценности и традиции;
ІX. ПРИОРИТЕТНИ НАПРАВЛЕНИЯ
Приоритетно
направление 1:
Утвърждаване на училището като институция, научно,
културно и спортно средище.
Приоритетно
направление 2: Осигуряване на стабилност, ред и защита на децата в училището
Приоритетно
направление 3: Повишаване на качеството и ефективността на училищното
образование и възпитание
Приоритетно
направление 4: Усъвършенстване системата за квалификация,
преквалификация и обучение.
Приоритетно
направление 5: Подобряване на работата с ученици с емоционални и интелектуални затруднения.
Приоритетно
направление 6: Взаимодействие с родителската общност,
сътрудничество и активни връзки с общественост, НПО и органи, чл. 2 ал. 2 от
ЗПУО.
Приоритетно
направление 7: Осигуряване на широк спектър от извънкласни форми за свободното време на
учениците и създаване на условия за тяхната публична изява, инициатива и
творчество.
Приоритетно
направление 8: Развитие и подобрения във външната и вътрешна среда на училището.
Приоритетно
направление 9: Участие в национални програми и проекти
/национални и вътрешни/.
Приоритетно направление 10: Повишаване
ефективността на управление на училището в условията на делегиран бюджет. Стабилизиране на училището при
кризи и развитие.
Приоритетно направление 11: Превенция на отпадащите от
училище и повтарящите класа ученици.
Приоритетно направление 12: Постигане на образователна интеграция на учениците от
етническите малцинства.
Приоритетно направление 13: Прием на ученици ,обхват и задържане
в училище
X. СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ
1. Организиране на урочната работа в съответствие с личностно
– центрирания подход.
2.
Разширяване
на мрежата от извънкласни форми и извънучилищни
дейности, които спомагат за по-добрата организация на свободното време и са
насочени към развитие на творческия потенциал на учениците.
3. Превенция и противодействие на асоциалните прояви и
агресията на учениците.
4. Формиране на гражданска култура на поведение и
мотивирано участие в обществения и училищен живот.
5. Изграждане на съдържателното ядро на гражданското
образование. Създаване на разнообразни форми на гражданското образование и
възпитание.
6. Повишаване
ролята на класния ръководител за гражданското образование на учениците.
7.
Създаване на
толерантна среда за децата от различен етнически произход. Формиране на знания,
умения и компетентности за работа в такава среда.
8. Осъвременяване на системата за оценка и контрол на
качеството
на
образователния процес, както и на ефективността и резултатността на труда на
педагогическите кадри.
9. Подобряване на комуникативната среда: ръководство –
учители, ръководство – ученици, учители – ученици, класни ръководители –
ученици, ръководство и учители – родители. Осигуряване на подкрепяща среда за
училището и учениците от училищното настоятелство, обществения съвет, общинска
администрация и останалите институции, свързани с образованието. Фокусиране към
оптимизирането на взаимоотношенията с училищното настоятелство и привличането
му като активен участник в училищния живот.
10.
Разработване
на подробно уредена система от вътрешни правила, които ясно и точно да
регламентират вътреучилищната система с цел подобряване ефективността на
работата и прозрачността в управлението и контрола на всеки един елемент и
структурно звено на училището.
11.
Създаване
на условия за ефективна квалификационна дейност и кариерно израстване на
педагогическите специалисти.
12.
Поддържане
и модернизиране на материалната база на училището.
13.
Създаване на устойчиви механизми и инструменти за гарантиране на сигурността и здравето на децата и учениците.
14.
Изграждане на капацитет за разработване на
проекти и участие в национални и европейски програми за развитие на
образованието.
XІ.
ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ
Подцели
|
Дейности
|
Очаквани резултати
|
Срок
|
1.1.
Превръщане на учителя в творческа личност с
достойно
обществено положение.
|
Поставяне допълнителни задачи, провокиращи
творческото мислене на учениците и представянето им в клас
Представяне и популяризиране резултатът от
съвместната творческа дейност пред обществеността
Организиране и участие в квалификационни дейности с
оглед адаптиране на учителя към променената училищна среда и съпровождащите я
негативни явления
|
Прилагане на личностно-центриран подход, съобразно
индивидуалните и възрастовите особености на учениците
Издигане
авторитета на учителската професия
Овладяване
на умения, компетентности и ефективни техники за справяне в ситуации,
провокирани от асоциални и/или девиантни прояви
|
Постоянен
Постоянен
Постоянен
|
1.2.Стимулиране
на учителите, прилагащи иновационни методи в работата си.
|
Материално
стимулиране чрез диференцирано заплащане на труда по определени критерии.
|
Стремеж
за изява и въвеждане на иновационни методи.
|
|
1.3.Стимулиране
развитието на всеки
ученик
|
Формиране на умения за създаване
на ученическо портфолио у учениците от начален етап
Използване на интерактивни
средства за онагледяване на преподавания материал
Усъвършенстване организацията и методиката на
преподаване за стимулиране
изявите на
всеки ученик
|
Проследяване
развитието на всеки ученик
Провокиране
ученическото творчество към създаване на проекти по конкретни теми и
проблеми
Желание
за изява и стремеж към развитие и самоусъвършенстване
|
Постоянен
При провеждане на училищни и извънучилищни празници,
тържества и състезания, включени в
НКИД
|
2.1.Оптимизиране
на мрежата от извънкласни форми, съобразно желанията на учениците
|
Избор
на извънкласни форми с оглед интересите на децата и представяне на
резултатите пред обществеността
|
Повишаване
броя на учениците, включени в извънкласните дейности
|
В началото на всяка учебна година
|
2.2.Създаване на оптимални условия, повишаване на
мотивацията и стимулиране на
учениците
с изявени способности в дадена област на науката, изкуствата и спорта
|
Планиране
на мероприятия за изява съвместно с Ученическия съвет,
популяризиране
на изявите и награждаване на талантливите ученици
|
Участия
в олимпиади, състезания, семинари, чествания, дискусии, дебати, конференции,
конкурси. Отразяване
постиженията
на учениците в училищния сайт и градските медии
|
В началото и по време на учебната година
|
3.1.Подобряване дейността на училищната комисия за
превенция на противообществените прояви на учениците
и
на координационния съвет за противодействие на училищния тормоз
|
Актуализиране
състава и дейностите на комисията с оглед приоритетни, значително разпространени
асоциални прояви сред учениците
Индивидуално-
корекционни програми за учениците с девиантно поведение с набелязани мерки за
въздействие
Актуализиране
и прилагане на процедурата по налагане наказания на
учениците
Активно
взаимодействие с МКБППМН и РУ-
Полиция
Използване
на нови форми за превантивна работа и адекватни мерки за въздействие
|
Ограничаване
и свеждане до минимум на асоциалните прояви на учениците
|
2016 –2020г.
Ежегодно
|
4.1.Изграждане
на гражданска култура и поведение, възпитание на национално самосъзнание и
универсални ценности и добродетели.
|
Участие на учениците в инициативи,
свързани с отбелязване на национални празници, чествания, годишнини.
Организиране на благотворителни
кампании, дискусии в ЧК във връзка с националните празници, с необходимостта
от съпричастност и взаимопомощ
Стимулиране и популяризиране на
дейността на училищния клуб „Млад огнеборец”
|
Чрез активното участие на учениците в
конкретни дейности да се възпита и доизгради у тях активна гражданска
позиция, общочовешки ценности и национално самочувствие.
Изграждане на активни млади български
граждани и патриоти.
Подобряване на взаимоотношенията
между учениците в
|
Целогодишно
|
4.2.Изграждане на класови общности и развитие на
качествени взаимоотношения между учениците, утвърждаване на хуманистични
ценности в класната
|
Включване в плановете на класния
ръководител на дейности, свързани с
тази подцел
Организиране на инициативи на ниво
випуск или етап, подчинени на целта
Съвместно изготвяне на правила за
групова работа и санкции при нарушението им на ниво клас и група
|
паралелката, между всички ученици.
Подобряване на психоклимата в класа и
резултатите от учебно-възпитателната дейност
|
Ежегодно
Ежегодно
|
5.1.Поставяне на конкретните цели и уточняване на
съдържанието на гражданското образование за всеки от етапите в
училище
|
Актуализиране на програмата за
гражданско образование
|
Конкретна, целенасочена и резултатна
работа на всички учители и класни ръководители
Изграждане на
национално и универсално самочувствие у учениците, възпитание в дух на
инициативност, отговорност и уважение към местни и глобални ценности и норми.
|
При необходимост
|
6.1.Класният ръководител – учител ГЦОУД
и консултант на учениците и партньор на родителите
|
Повишаване
компетентността на учителите за работа в мултикултурна среда
|
В
началото на всяка учебна година и при необходимост
|
|
7.1.Подготовка на учителите за работа
в мултикултурна среда
|
Провеждане
на разговори с родителите на деца от различни
етноси
|
Родителите
да бъдат в помощ на децата
Улесняване
адаптацията на учениците от етническите малцинства към новата образователна
среда
Намаляване броя на отпадналите ученици
и на учениците, допускащи отсъствия по неуважителни причини
|
|
7.2. Създаване на толерантна
мултиетническа
среда
|
Промяна на целите на контролната
дейност на директора и ЗДУД, съобразно целите на стратегията
|
Подобряване качеството на контролната
дейност
|
Ежемесечно
|
8.1.Контрол по изпълнението на
ДОС
|
Засилване на комуникацията и
взаимодействието на училището със семействата на учениците в риск от
отпадане и с институциите, ангажирани
с осигуряване закрила на детето и обхвата на подлежащите на задължително
училищно обучение
Повишаване на мотивацията на
учениците за учене и приобщаване към ценностите на училището
Дейности по плана за
намаляване броя на безпричинните отсъствия, преждевременното напускане и
отпадане от училище
|
Задържане на учениците в училище
|
Ежегодно
|
8.2.Намаляване
броя на ученици в риск от
отпадане
|
Намаляване броя на неизвинените
отсъствия на учениците
|
||
8.3.Намаляване броя на учениците,
допускащи безпричинни отсъствия и закъснения в
училище
|
Организиране
на периодични работни срещи за отчитане на дейности и средства и решаване на
назрели проблеми и конфликти
|
Създаване
на условия за делова атмосфера на откритост, гласност и
лоялност
|
Всеки
учебен срок
|
9.1.Стремеж към постигане на
максимална прозрачност и откритост в управленската дейност
|
Ежегодно
провеждане на официални срещи на ръководството на училището с новоприети
випуски в начален и прогимназиален
етап
Използване
на всички средства за
информираност
и публичност
|
Подобряване
на комуникативната среда и психоклимата в училище
|
Ежегодно
|
9.2.Осъществяване на постоянна връзка
и взаимодействие, ефективна координация между всички звена на училищната
общност
|
Усвояване от учителите на нови
педагогически техники и практики чрез иновационни форми на квалификационна
дейност
|
Изчистване на стереотипи, формализъм
и бюрокрация от пряката работа на учителите и провеждане на смислени,
запомнящи се уроци и инициативи
|
В сроковете по плана за
квалификационна дейност
|
9.3.Изграждане на отношения на
сътрудничество и реално партньорство в процесите на обучение и възпитание
|
Нови
форми на приобщаване на родителската общност– чрез диференцирани,
тематични
или индивидуални срещи с родители на проблемни или надарени деца
Съвместни
дейности с родителските активи и обществения съвет в помощ на училището
|
Приобщаване
на родителите към училищния живот и подобряване взаимодействието ученик –
учител – родител
|
2016-2020 г.
|
9.4.Приобщаване и участие на
родителите в дейностите на
училището
|
Подробно
запознаване, задълбочено интерпретиране и адаптиране на реалностите на ОУ
„Христо Ботев” към всички нормативни
документи
Допълване
и актуализиране на СФУК с нови правила
|
Постигане
на по-високо качество на образователно- възпитателния процес
Пълна и подробна вътрешнонормативна уредба на процесите на обучение
и труд в училището
|
2016
г.
2017
г.
|
10.1.Съгласуване на настоящите
нормативни документи–правилници, планове с промените в Закона за
предучилищното и училищното образование
|
Сформиране
на екип за изработване на промени в картата за оценка на постигнатите
резултати от труда на педагогическите кадри
Оптимизиране
на системата от критерии при определяне на ДТВ
|
Система
за оценка и стимулиране на педагогическите кадри
|
Септември
2016 г.
|
10.2.Актуализиране на критериите в
картата за ДТВ за постигнати резултати от труда на педагогическия
персонал
|
Предлагане
на алтернативен правилник за вътрешния ред, разработен от учениците
|
Намаляване
на нежеланите негативни
прояви
|
2016
– 2020 г.
|
10.3.Превръщане на осъзнатата
дисциплина и самодисциплина в основен приоритет
|
Присъствие
и участие на представители на Обществения съвет и Училищното настоятелство в
инициативи на училището
|
Подобряване
на съвместна дейност
|
При
инициативи
|
10.4. Повишаване ролята на
Обществения съвет и Училищното настоятелство в живота на учебното заведение
|
Дейности, предложени и осъществени
от Обществения съвет и Училищното настоятелство
|
Реална
подкрепа на ръководството на училището
|
2016-2020
г.
|
10.5.Провокиране на идеи и
реализацията им от Обществения съвет и Училищното настоятелство в подкрепа на
училището
|
Повишаване личната
квалификация от всеки учител чрез
провеждане на въвеждаща, поддържаща и надграждаща квалификация на
педагогическата колегия. Участие във всички форми за квалификация
организирани на регионални ниво.
Квалификация на учителите за работа с
ученици в риск от отпадане.
|
Утвърждаване на
авторитета и подпомагане на кариерното развитие на учителите работещи в
училището.
Методическо и научно
израстване на учителите
Продължаване на изградената
система за квалификация.
Утвърждаване на
системата за кариерно развитие на педагогическата колегия.
Повишаване на
изискванията към работата на учителя.
Квалификация на
учителите за работа с родителите ученици в риск от отпадане.
|
2016-2020
г.
|
11.Развиване на системата за квалификация,
преквалификация,перманентно обучение и контрол
|
Създаване
на работни групи за поддържане и актуализиране на компонентите на вътрешната
украса (витрини в коридори и кабинети, озеленяване и др.
|
Подобрена
среда за учене
Подобрена
естетична и функционална среда за обучение и развитие
|
Ежегодно
|
12.1. Освежителни ремонти на учебните
стаи.
Поддържане
на вътрешното обзавеждане и украса.
|
Поетапно
закупуване на ново оборудване
|
Подобряване
състоянието МТБ
|
2016
- 2020 г.
|
12.2. Обновяване на техническите
дидактически средства – настолни и преносими компютри, терминали, софтуерни
продукти;
|
Сигурна
и защитена училищна среда
|
2017
|
|
12.3.Създаване на защитена и сигурна
училищна среда
|
Поддържане
на управленска информационна система на училищно ниво с
въвеждане
на данни за всички ученици
–Admin-Pro
Стриктно
спазване системата на дежурство в училище, осъществяване на
самоконтрол
чрез създаване на комисии по спазването на дежурството.
Подготовката
на училищните
нормативни актове да е съобразена с целта
-постигане
на яснота и стабилност на училищната организация.
Засилен
контрол по изпълнение дейностите, свързани с осигуряване
безопасни
условия на обучение, дейността на комисиите по безопасност на
движението,
противопожарна охрана, гражданска защ
ита и
провеждане часа
на класа.
Изготвяне
и реализиране на
здравно
образователна
програма.
|
||
13.1. Реализиране на стратегия за закрила здравето и безопасността
на децата
|
|||
13.2. Провеждане на дългосрочни действия, касаещи здравното
образование, физическата култура,
гражданските права и творческите дейности на подрастващите, отнасящи се до
непосредствената
сигурност и безопасност
на децата в училището
|
Създаване
на подкрепяща среда за де
ца и
ученици, склонни към насилие и
агресия.
Превенция на насилието и агресията
сред учениците. Изпълнение на
графиците за
провеждане на обучението по безопасност на движението
|
||
13.3. Реализиране на конкретни мерки, основаващи се на принципите на
превантивен контрол и дейности
за
ограничаване и преодоляване на опасностите.
|
Участие
на училищната общност във всички проекти и национални програми обявени от МОН
и покриващи наши потребности.
|
Даване
равен достъп
на всички ученици до участие в работата по проекти.
Повишаване
качеството на ОВП чрез работа по проекти.
|
Ежегодно
|
14.
Участие в национални програми и проекти
|
Х.
Финансово осигуряване на изпълнението на стратегията
Делегираният бюджет, като нов модел на
финансиране и управление на финансовите ресурси в системата на училищното
образование, е положителна стъпка за развитието на нашето училище. Финансовите
ресурси са насочени към постигане на целта и реализирането на дейностите и
действията на училищната стратегия.
През петгодишния период по изпълнението
й ще разчитаме на поетапното увеличение на средствата за образование предвидени
в държавния бюджет , посредством увеличаването на ЕРС за издръжка на един
ученик . Увеличението на финансовите средства ще бъде съпроводено с усилване на
фокуса върху резултатите и подобряване на ефективността за използване на
ресурсите и обвързване финансирането на училището с постигането на целите и
задачите за качествено образование, с включване на повече фактори, определящи
различия в разходите на един ученик, във формулата за разпределение на
средствата, включване на елементи като качество на обучението, посещаемост и
брой на завършилите етап/степен на образование ученици и продължили
образованието си в други образователни институции , в модела на разпределение
на средствата в системата. Размера на финансиране ще продължи да зависи от броя
ученици към началото на съответната година и ще претърпи корекция спрямо брой
ученици към началото на месец декември за всяка
година. С въвеждане на поетапно целодневно обучение за учениците от
цялата основна степен на образование ще можем да получаваме финансови средства
за пълноценното му реализиране , вкл.
възнагражденията на възпитателите .
Извън единните разходни
стандарти можем да разчитаме на допълнителни финансови средства от МОН, ММС и /
или Община Кнежа за:
-
учебници и учебни помагала за учениците от1 до 7 клас;
-
капиталови разходи за ремонтни дейности в района на училището;
-
спорт;
-
целеви средства за подобряване на материално-техническата база на училищата за
учениците в дневна форма на обучение;
-
средствата по национални програми за развитие на образованието в РБ;
-
всички други целеви средства, за които има отделно регламентиран ред и условия
за
разпределение.
Средствата за диференцирано заплащане, СБКО и
квалификация на учителите са, част от бюджета на училището, който е формиран на
базата на средствата от единните разходни стандарти за всеки ученик и
компонентите на формулата за община Кнежа.
Заплащането на труда на
учителите и служителите в училището ще се извършва съгласно вътрешните правила
за работна заплата.
Нашите усилия ще бъдат
насочени към:
1. Подобряване на
механизмите за контрол, отчетност и отговорност при управлението на финансовите
ресурси на ниво училище.
2. Повишаване на
действията ни за реализиране на
дейността , за по – пълноценно
оползотворяване на средства от Европейския съюз.
3. Ефективно и
прозрачно използване на средствата по национални и европейски програми.
4. Осигуряване на
условия за родителско и гражданско участие в управленската и финансовата
дейност на училището.
5. Насърчаване
осигуряването на допълнителен финансов ресурс в училището чрез съвместни
дейности с училищното настоятелство.
За реализирането на тази стратегия се разработват и приемат допълнителни програми , планове, правилници отнасящи се до
конкретните й части. Всяка година се
разработва и годишен план за дейността
на училището с конкретни срокове и отговорници.
Настоящата стратегия е в сила от 15. 09.
2016 година.
Раздел
шести
Заключение
Стратегията за развитие се основава на принципите и насоките на ЗПУД,
приоритетите на МОН и Община Кнежа и спецификата на учебното заведение.
Стратегията за развитие
е приета на заседание на ПС от дата:15.09.2016г.и утвърдена със заповед №59/15.
09. 2016 г. на Директора на учебното заведение.
Стратегията за развитие
подлежи на актуализиране.
Стратегията за развитие
е основание за съставяне на годишен план
за дейността.
Коментари
Публикуване на коментар