Училищен правилник 2017/2018 год.



П Р А В И Л Н И К

За

Дейността  на  училището





За  учебната  2017/2018 г.










ГЛАВА  ПЪРВА

Раздел І : Общи положения

1.Този правилник урежда устройството, функциите и управлението на училището.
2. Правилникът определя структурата и функциите на ръководство и управление на училището,организацията на учебно-възпитателната работа, правата и задълженията на обекта и субекта на учебно-възпитателния процес.
3. С настоящият правилник се създават необходимите условия и предпоставки за реализиране на основните цели и принципи  на учебно-възпитателния процес,конкретно за условията на училището, произтичащи от ЗПУО /Раздел ІІ,чл.3./, закона за степента на образование, общообразователния минимум, учебния план и Закона за професионалното образование и обучение.
4. Светското образование не допуска налагането на идеологически и религиозни доктрини на учениците,както и дискриминацията на основата на пол, народност, етническа принадлежност и религия.




ГЛАВА  ВТОРА
ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНО-ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

Раздел  І : Общи положения:
1.     Училището осигурява:Интелектуално,емоционално,социално, духовно-нравствено и физическо развитие на всеки ученик в съответствие с възрастта,потребностите,способностите и интересите му.
2.     Овладяване на общите основи и закономерности на човешкото познание;
3.     Усвояване и формиране на общочовешки и национални ценности, добродетели и култура;
4.     Развитие на индивидуалността и стимулиране на творческите заложби;
5.     Завършване на определените в ЗПУО степени на образование.
6.     Училището създава условия за образование, възпитание и социализация на учениците и за развитие на техните интереси, способности и възможности в областта на спорта и изкуствата.
7.     Учениците ползват правото си на образование независимо от своята възраст; продължаването на образованието се извършва въз основа на документ за завършен предходен клас или степен на образование; нямат право да повтарят успешно завършен клас и повторно да придобиват образование от една и съща степен.
8.     Официален език в училището е българският.
9.     Училищното обучение се регулира от ДОС -  чл.22.(1)и(2), не се допуска налагането на учениците на идеологически и религиозни доктрини.
10.                        Учениците ползват правото си на безплатно образование, като не заплащат такси за училищното обучение, ползват безплатно училищната база за обучение и развитие на интересите и способностите си.
11.                        Училището е общинско, с местно значение и утвърден авторитет. – чл.36.
12.                        Според вида на подготовката, училището е неспециализирано. – чл.37.
13.                        Според степента на образование, училището е основно(І-VІІклас вкл.). – чл.38.
14.                        Училището ни е средищно и в него  се обучават и ученици от с. Лазарово, в което няма училище. – чл.53.(1)
15.                        За учениците от І-VІІ кл. се осигурява целодневна организация за учебния ден,обедно хранене и транспорт.-чл.53.(3)
16.                        Училището ни е юридическо лице и има: наименование ”Христо Ботев”, седалище с. Бреница и официален адрес с. Бреница, който съответства на адреса на дирекцията; собствен кръгъл печат, номер и шифър по БУЛСТАТ-Ю 000182987.
17.                        Училището е учебно-възпитателно заведение и осигурява завършване на клас и придобиване на степен на образование.
18.                        Според съдържанието на подготовка училището ни дава общо образование,което осигурява усвояването на общообразователния минимум на знания и умения на по-високо равнище чрез ЗП, ЗИП, /ИУЧ/ съгласно утвърдените от МОН учебни планове и програми и чрез профилирана подготовка съгласно ДОС за степента на образование, общообразователния минимум, учебния план и за учебното съдържание.
19.                        Според степента учениците получават основно образование, което се осъществява на два етапа -  начален и прогимназиален:
-         начален етап от І до ІV клас включително;
-         прогимназиален етап от V до VІІ клас включително.
20.                        Приемът на учениците се осъществява:
-         с молба до директора, удостоверение за преместване и ученическа книжка / без І клас /;
-         в І клас постъпват деца на 7 години, навършени в съответната календарна година или на 6 години по преценка на родителите;
-         приемането на ученици по утвърден държавен план - прием се извършва по реда на ЗПУО.
21.                       Училището се ръководи от директор и педагогически съвет.

Раздел ІІ. Форма на обучение.

1.     Формата на обучение в училището е дневна, комбинирана, индивидуална и самостоятелна.
2.     В дневната форма на обучение учениците се организират в паралелки и в групи.
3.     Дневната форма на обучение е присъствена, която се провежда между 8.00 ч. и 17.00 ч. в учебните дни, а училищното обучение до 16- годишна възраст е задължително.
4.     Самостоятелната форма на обучение е неприсъствена, при която учениците се подготвят самостоятелно и се явяват на изпит по учебни предмети, съгласно училищния учебен план и се организира за:
- ученици в задължителна училищна възраст, които по здравословни причини, удостоверени с мед. документ, издаден от съответната експертна лекарска комисия, определена в  Закона за здравето, не могат да се обучават в дневна форма;
- ученици в задължителна училищна възраст-по желание на ученика или родителя, по реда на чл.12,ал.2;
- ученици с изявени дарби;
- лица навършили 16 години;
Лицата подават писмено заявление до директора на училището.
Условията и редът за провеждане на изпитите се определят със заповед на директора. Изпитите се провеждат в съответствие с ДОС за системата за оценяване. В един ден не могат да се провеждат повече от един изпит. Учениците, които в рамките на двете сесии през учебната година не са се явили на нито един изпит се отчитат за отпаднали от класа. За включване в обучението те отново трябва да подадат заявление. Заявлението се подава да 05.09. всяка година.
      На група ученици от самостоятелна форма на обучение директорът със заповед определя учител, който да бъде класeн ръководител на групата. Ръководителите на групата попълват личните картони на учениците,проследяват всяка изпитна сесия и информират ръководството за резултатите от проведената сесия.
5.     Индивидуалната форма на обучение е присъствена. Обучението се извършва по индивидуален план по чл.95 за всеки учебен предмет, съобразен с учебната програма за всеки клас.
6.     Комбинирана форма на обучение включва обучение и по реда на дневна форма и индивидуално обучение по един или няколко предмета от училищния или индивидуалния учебен план-чл.114.(1.)
(2.)           Обучението в комбинирана форма  може да се  организира за:
-ученик със специални образователни потребности;
-ученик с изявени дарби;
-ученик в класовете от основната степен на образование, преместен  в училище, в което не се изучава чуждият език, който ученикът е изучавал преди преместването си, при условие че в населеното място няма училище от същият вид, в което този език да се преподава;

                            

Раздел ІІІ. Организационни форми.

1.     Училищното обучение е организирано в последователни класове.
2.     Продължителността на обучението в един клас е една учебна година за всички организирани в училището форми.
3.     Разпределението на учениците в паралелки се извършва от училищното ръководство.
4.     Условията и редът за определяне броя на паралелките в училището, броя на учениците в тях, делението на паралелките на групи, както и за организиране на индивидуалното обучение на ученик от паралелката се определят с ДОС  .



Раздел ІV. Учебно време.

1. За разпределението на учебното време по предмети, класове, етапи и степени на образование за достигане на образователния минимум, за продължителността на етапите, за формите на обучение стриктно се спазва Заповедта на МОН.
2. Училищното обучение се организира в учебни години, учебни срокове, учебни седмици, учебни дни  и учебни часове както следва:
- учебната 2017/18г. започва на 15.09.2017 г. и е с продължителност 12 месеца.
        3. Седмичното разписание се съобразява с Наредба за организация на дейностите в училищното образование за здравните изисквания при изготвяне и спазване на седмичните учебни разписания. То се утвърждава от директора на училището не по-късно от три дни преди започването на всеки учебен срок. Всяка наложителна промяна в разписанието се утвърждава от РЗИ.
         - временните размествания в седмичното разписание на часовиете се извършват от заместник-директора по УД при определени обстоятелства /отсъствия на учители поради болест; законово установен отпуск; при аварийни ситуации и др./ и се утвърждават със заповед  на директора;
         - временните размествания в седмичното разписание се поставят на информационното табло в училището;
4. През учебната 2017/18 г. учениците ползват следните ваканции:

            - есенна                               от  01.11.2017 г. – 05.11.2017 г.влк.
            - Коледна                            от  23.12.2017 г. -  02.01.2018 г.вкл.
            - междусрочна                    от  03.02.2018 г. – 06.02.2018 г.вкл.
            - пролетна                           от  31.03.2017 г. - 09.04.2018 г.вкл.
         
                               Неучебни  дни
         22.09.2017 г. – Ден на Независимостта
03.03.2018 – 05.03.2018 г. – Национален празник на България
01.05.2018 г. – Ден на труда
06.05.2018 – 07.05.2018 г. – Гергьовден, Ден на храбростта и българската армия
21.05.2018 г. – ДЗИ по БЕЛ и НВО в VІІ клас по БЕЛ
23.05.2018 г. -  Втори ДЗИ и НВО в VІІ клас по математика
25.05.2017г. – неучебен, но присъствен ден по повод Деня на славянската писменост и българската просвета и култура
          5.Учебните занятия са с продължителност не повече от 36 и не по- малко  от 32 учебни седмици както следва:
          - за І – ІV клас – 32 учебни седмици;
          - за V – VІІ клас – 34 учебни седмици.
         6. Учебните занятия се разпределят в два учебни срока.
         І –ви срок – 15.09.2017 г. до 02.02.2018 г.
         ІІ – ри срок – 07.02.2018 г. до 01.06.2018 г./до 15.06.2018 г. V-VІІ/
         7. Учебната седмица е петдневна.
         8. Броят на задължителните учебни часове се определя съобразно утвърдените планове и програми.
         9. Продължителността на учебния час е:
           - за І и ІІ клас – 35 минути;
           -за ІІІ и ІV клас – 40 минути;
           - за V – VІІ клас – 40 минути.
10. Почивките между учебните часове са както следва:
           - малко междучасие – 10 минути;
           - голямо междучасие – 20 минути;
11. Часът на класа се включва в седмичното разписание на учебните занятия извън броя на задължителните учебни часове.
12. В графика на учебното време се включва резерв от две седмици за провеждане на училищни празници, спортни мероприятия и други. Прекъсване в графика на учебния процес при извънредни ситуации се разрешава от Началника на РУО на МОН.





Раздел V. Съдържание на училищното обучение.

1.     Училищното съдържание в училищното обучение се групира в общообразователна подготовка в съответствие с раздел ІІІ на ЗПУО.
2.     Училищният учебен план разпределя учебното време между учебните предмети за придобиване на училищната подготовка  в ЗП и ЗИП /ИУЧ – съгл. Чл. 87 (1) и (2).
3.     Рамковия учебен план  съдържа наименованията на учебните предмети по класове, годишния и седмичния брой часове и график за учебната година. – чл.91 (1) и (2)



Раздел VІ.  Форми за проверка и оценка на знанията.

1.     Знанията и уменията на учениците се оценяват от учителя чрез текущи / системно през І и ІІ уч. срок/ и периодични проверки, както чрез изпити, като формите за проверка и оценка са устни, тестове, класни работи / по график, утвърден от директора/ и други писмени и практически форми.
2.     За учениците от І-ІІІ клас включително не се поставят количествени оценки.
3.     Знанията и уменията на учениците могат да се проверяват и от упълномощени лица от РУО на МОН.
4.     Проверката и оценката на знанията и уменията на учениците чрез изпити се осъществява от училищна изпитна комисия, назначена от директора.
5.     Знанията и уменията на учениците се оценяват по шестобалната система съгласно ДОС за системата за оценяване.
6.     По учебните предмети,които се изучават повече от един час седмично се оформя срочна оценка и се внася в съответната документация. За учебните предмети, които се изучават по един час седмично, се оформя само годишна оценка.
7.     Освен ако в съответната учебна програма не е определено друго, минималният задължителен брой текущи изпитвания по учебен предмет за всеки учебен срок е:
-         Две текущи изпитвания по учебни предмети, изучавани по училищен учебен план с по два учебни часа седмично ;
-         Три текущи изпитвания по учебни предмети изучавани по училищен учебн план с 2,5-3,5 учебни часа седмично;
-         Четири текущи изпитвания по учебни предмети, изучавани по училищен учебен план с четири и повече учебни часа седмично;
8.     Текущите, срочните и годишните оценки на учениците се оформят въз основа на цялостната работа на ученика по предмета  и се  вписват в ученическите книжки и в дневника на класа. Годишните оценки на учениците от І до VІІ клас се вписват в главната книга.





Раздел VІІ . Завършване на клас.

1.     Завършването на клас и на степен на образование се удостоверява с едни и същи по вид документи съгласно ДОС за документите за системата на народната просвета, които дават равни права на завършилите.
2.     Ученикът завършва класа успешно, ако има годишни оценки най-малко „среден(3)“ по всички учебните предмети  предвидени в училищния учебен план за съответния клас в  ЗП и ЗИП, /ИУЧ/.
3.     Ученици, които имат годишна оценка “слаб (2)“ по учебен предмет от ЗП и ЗИП, /ИУЧ/ полагат поправителни изпити за промяна на оценката по учебния предмет, при условия и по ред, определени с ДОС за оценяване резултатите от обучението на учениците през юнската или септемврийската поправителни сесии по ред определен със заповед на директора:
4.     Ученици, които са получили оценка „слаб (2)“ по учебните предмети  от ЗП и ЗИП, /ИУЧ/ на редовните и допълнителните поправителни сесии или не са се явили на тях, повтарят класа.
5.     Учениците от І до ІІІ клас включително, които не са усвоили компетентностите в учебната програма за съответния клас, както и учениците от ІV клас получили годишна оценка „слаб (2)“ по учебен предмет не полагат изпити за промяна на оценката и  не повтарят класа. По предложение на класния ръководител с тях се провежда допълнително индивидуално обучение по време на учебните занятия и през ваканциите.


Раздел VІІІ. Изпити:

1. Съгл. чл.121. Основните компетентности на оценяването, видовете и формите на оценяване, както и организацията, условията и редът за извършването му се определят с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.
2. Учениците полагат следните изпити-поправителни, приравнителни и за промяна на оценката.
3. В рамките на една поправителна сесия всеки ученик има право да положи изпит по определен предмет само веднъж.





Раздел ІХ. Документи за завършен клас и степен на образование.

1. При завършване на клас и степен на образование се издава утвърден от МОН документ по образец.
2. По чл.128.(1) На учениците, завършили обучението си в І, ІІ и ІІІ клас, се издава удостоверение за завършен клас.
(2) Извън случайте по ал.(1) завършено обучение в определен клас се удостоверява с ученическа книжка.
3. Съгласно чл.129. (1) Учениците, завършили  обучението си в ІV клас, получават удостоверение за завършен начален етап на основно образование.
(2)Документът  по чл.129. (1) дава право на продължаване на обучението в прогимназиалния етап на основно образование
4. Съгласно чл.130.(1) учениците, завършили успешно VІІ клас, придобиват основно образование, което се удостоверява със свиделство за основно образование, което дава право за продължаване на обучението в следващата степен на образование, както и на обучение за придобиване на професионална квалификация.
5. Завършването на клас от прогимназиален етап се удостоверява с ученическа книжка.
6. Дубликат на документ за завършен клас, етап или степен на образование се издава от директора при спазване на изискванията на ЗПУО.



Раздел Х. Преместване на ученици.

1.        Учениците от І до ІV клас от училището могат да се преместват в друго училище през време на цялата учебна година. Преместването се извършва с удостоверение за преместване.
2.        Учениците от V до VІІ клас в училището могат да се преместват в друго училище през време на цялата учебна година, но не по- късно от 30 учебни дни преди приключване на втория учебен срок.
3.        Ученици могат да се преместват в паралелки на същото училище или в друго училище при наличие на свободни места.
4.        Условията и редът  за преместването на ученици се определя с ДОС за организацията на дейностите в училищното образование.


    Г Л А В А        Т Р Е Т А
           УЧАСТНИЦИ В УЧЕБНО-ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

Раздел І. Учители и възпитатели.
1. Съгласно чл.211.(1) Учителите, директорът и заместник -      директорът, които изпълняват норма преподавателска работа, са педагогически специалисти.Учителите организират учебно-възпитателната работа по учебния предмет, по който си назначен, проверяват и оценяват знанията на учениците и съдействат за пълноценната им интеграция в училищната и социална среда.
2. Съгласно чл.213.(1) Длъжностите на педагогическите специалисти се заемат от български граждани, придобили висше образование в съответното на длъжността професионално направление съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и професионална квалификация, необходима за изпълнението на съответната длъжност.
3. За заемане на длъжността педагогически специалист се изисква диплома за завършена степен на висшето образование „бакалавър”, „магистър” или „специалист”, а при липса на правоспособни кандидати могат да се назначат и лица със средно образование и нужната подготовка.
 4 . Съгласно чл.215.(1) Длъжността педагогически специалист не може да се заема от лица, които:
     - са осъждани за умишлено престъпление от общ характер независимо от реабилитацията;
     - са лишени от право да упражняват професията си;
     - страда от заболявания и отклонения,които застрашават живота и здравето на децата и учениците, определени с наредба, издадено от министъра на здравеопазването съгласувано с министъра на образованието и науката;
5. Педагогическите специалисти  имат следните права:
     - да бъдат зачитани правата и достойнствата им;
     - да членува в професионални организации и да взема участие в работата на регионалните и националните им органи;
     - да дава мнения и прави предложения по дейността на училището;
     - да определят методите и средствата за провеждане на образователния процес съобразно принципите и целите ,определени в ЗПУО;
      - да повишават квалификацията си;
      - да получават професионална подкрепа в процеса на изпълнение на служебните си задължения;
       - да бъдат поощрявани и награждавани;
6. Педагогическите специалисти имат следните задължения:
  - да участват в класирането на проектите на учебници по съответния учебен предмет и при избора на учебник, по който ще се провежда обучението;
  - всяка учебна година до 15.09. да изготвя годишно тематично разпределение на учебния материал по предметите, които ще преподава;
     - да осъществяват обучение и възпитание на учениците в съответствие с ДОС;
     - да изпълняват нормата за задължителна преподавателска работа;
     - да опазват здравето и живота на учениците по време на образователния процес и на други дейности, организирани от училището;
     - да зачитат правата и достойнството на учениците и другите участници в училищното образование и да сътрудничат и партнират със заинтересованите страни;
     - да поддържат и повишават квалификацята си  съобразно политиките за организационно развитие на съответната институция и специфичните потребности на учениците, с които работят с цел подобряване качеството на образованието им;
     - да не допускат в работата си пряка и непряка дискриминация, основана на пол, народност, етническа принадлежност и религия;
     - лицата, съзнателно подпомогнали  извършването на актове на дискриминация, носят отговорност по силата на Закона за защита срещу дискриминацията;
     - да преподават учебния материал на книжовен български език, с изключение на учебните предмети „чужд език” и „майчин език”;
    - да уведомяват своевременно директора, когато се налага да отсъства от учебни часове, за осигуряване на заместник;
    - да познава и спазва Етичния кодекс на училището;
    - да дава консултации в дни и часове, определени със заповед на директора;
    - учителите и ръководството на училището не отговарят за изгубени от учениците вещи;
    - да информират писмено и на индивидуални срещи родителите за успеха и дисциплината на ученика;
    - да не ползват мобилен телефон по време на час;
    - да не пушат, да не употребяват алкохол в училището;
    - да се явяват на работа с облекло, което не позволява показване на оголени части от тялото и във вид, отговарящ на положението му на учител и на добрите нрави;
    - да не внасят в училището оръжие, както и други предмети, които са източник на повишено опасност;
7. Учителят има право да отстранява ученика от час, когато пречи на учителя и съучениците си..
8. Учителите редовно попълват и водят дневниците, а след приключване на учебните занятия за деня  ги оставят в учителската стая за съхранение .
9. След приключване на учебния срок и учебната година попълват задължителната училищна документация.
10. Учителите нямат право да дават частни уроци на ученици от училището, в което преподават.


Раздел ІІ. Класен ръководител.

1. Класните ръководители на всички паралелки се определят от директора в началото на учебната година със заповед.
2. Кл. ръководител организира и провежда часа на класа, извънкласни дейности и води задължителната училищна документация.
3. Осъществява необходимата връзка с родителите и ги информира за състоянието и развитието на ученика.
4. Да анализира и оценява рисковите фактори за учениците от класа и да предприема превантивни мерки за справяне с тях.
5. Кл. ръководител може да освобождава учениците от учебни занятия за 3 дни след писмена молба от родителя по семейни причини.
6. Контролира редовното посещение на учебните занятия от всички ученици в паралелката, а за допуснати неизвинени отсъствия уведомява родителите.
7. Да участва в процедурите за налагане на наказание и мерки по отношение на учениците от класа в случайте и по реда, предвидени в този правилник.
8. В началото на учебната година кл. ръководител запознава учениците и техните родители с училищния правилник и училищния учебен план.
9. Кл. ръководител консултира родителите за възможностите и формите за допълнителна работа с ученика, с оглед максимално развитие на заложбите, както и възможностите за оказване на педагогическа и психологическа подкрепа от специалист.
10. Кл. ръководител изготвя и предоставя на родителя характеристика на всеки ученик.
11. Кл. ръководител не може да обсъжда публично въпроси, свързани с успеха и поведението на ученици от паралелката.

Раздел ІІІ.  Дежурен учител.

1. Спазва утвърдения от директора график за дежурство в училище.
2. Идва 30 минути преди започване на учебните занятия, за да установи състоянието на училищната база и подготовката и за учебно-възпитателната дейност.
3. Контролира правилното попълване на книгата за взетия учебен материал
4. Носи отговорност за реда и дисциплината в учебната сграда.
5. Напуска последен учебната сграда след приключване на смяната.

Раздел ІV. Ученици

1. Учениците се отглеждат, възпитават и обучават при условия,които гарантират:
- равни възможности за духовно и физическо развитие;
- зачитане на достойнството,правата и свободата им;
- приобщаване към местните и националните традиции,към моралните и културните ценности.
2. Учениците участват активно като партньори в училищното обучение и възпитание, играят важна роля за постигане на целите и задачите на УР.
3. Ученикът има право:
  - да избира училището, профила на обучение, предметите и дейностите предвидени в училищния учебен план като избираеми;
  - да участват по свой избор в организираните от училището извънкласни и извънучилищни дейности;
   - да получават обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие;
   - да получава информация относно обучението, възпитанието, правата и задълженията си;
   - да бъдат информирани и консултирани във връзка с избора на образование или професия;
   - да участва в проектни дейности;
   - чрез формите на ученическото самоуправление да участва в обсъждането при решаването на въпроси, засягащи училищния живот и училищната общност, в т.ч. училищния учебен план и да изразява мнение;
  - да бъде защитаван от училището при накърняване на личното му достойнство и когато са нарушени или застрашени човешките му права;
  - да ползва безплатно материално-техническата база на училището.
  - да участва, включително с присъствието на родител, при решаване на въпроси, засягащи неговите права и интереси;
  - да бъдат поощрявани с морални и материални награди;
4. Ученикът няма право да:
  - отсъства от учебни занятия без уважителни причини;
  - участва в хазартни игри,да пуши и употребява наркотици и алкохол;
  - участва в политически партии и организации до навършване на 18год.  
   - накърнява с поведението си авторитета и достойнството на учителя.
    - ползва мобилен телефон  по време на учебните часове
    - носи оръжие и други опасни предмети
    - пречи на учителя при изпълнение на служебните му задължения, както и на съучениците си по време на час.
   - при  отстраняване от час,ученикът няма право да напуска територията на училището;
  5. Ученик, който унижава личното достойнство на съучениците си и упражнява физическо или психическо насилие върху тях, свързано с религиозни, етнически и полови различия, се наказва съгласно Правилника за прилагане Закона за народната просвета.
 6. Да не унижава личното достойнство на съучениците си и да не упражнява физическо и психическо насилие върху тях, свързано с
религиозни, етнически и полови различия.
  7. Ученикът е длъжен да:
    - посещава редовно учебните занятия;
    - спазва и изпълнява задълженията си, произтичащи от ЗПУО и този правилник и да познава закона за защита на детето;
    -да представя на своите родители и педагогическите специалисти ученическата книжка и бележника за кореспонденция;
    - представя документ за извинение на отсъствията си в 3 дневен срок;
    - идва в училище в приличен вид- облекло и прическа;
            - да не използва мобилния си телефон по време на учебните часове;
            - да не възпрепятства със своето поведение и постъпки нормалното протичане на учебните часове;
8. Отсъствието на ученик от учебен час без уважителни причини е неизвинено отсъствие; закъснение до 15 минути за три учебни часа без уважителни причини се считат за 1 час неизвинено отсъствие.
9. Ученикът се явява на изпит по всички предмети по които няма оформени срочни или годишни оценки на определените поправителни сесии.
10. Съгласно Наредбата за приобщаващото образование - отсъствията на ученик от учебен час по уважителни причини се извиняват с медицинска бележка или чрез уведомително писмо от родител .
   11. Съгл  чл.49./1 /  от Наредбата за ПО - за неизпълнение на задълженията определени в ЗПУО, в нормативните актове по неговото прилагане и в правилника за дейността на у-щето, след изчерпване на останалите върху вътрешната мотивация и за преодоляване на проблемното поведение на учениците може да се налагат следните санкции:
      - забележка – до 10 неизвинени отсъствия;
      - извършване на дейности в полза на училището в свободното време – 11-20 отсъствия – по предложение на класния ръководител;
      - предупреждение за преместване в друго училище
       - преместване в друго училище
       - преместване от дневна в самостоятелна форма на обучение за ученици, навършили 16 години –
  Дейността в полза на училището се регламентира както следва:
   1. Почистване на училищния двор
   2. Почистване на класните стаи и коридорите
   3. Засаждане на растения и поддържане на зелените площи
   4. Боядисване на оградата и др.съоръжения
Тези наказания могат да бъдат налагани нееднократно. Извършването на дейностите се осъществява под наблюдението на класния ръководител.
/2/. Когато ученикът възпрепятства провеждането на учебния процес, учителят може да го отстрани до края на учебния час. Ученикът няма право да напуска територията на училището по време на отстраняването си.
/3/. Когато ученикът се яви с облекло или във вид, които са в нарушение на Правилника за дейността на училището, както и когато състоянието му не позволява да участва в учебния процес, на ученика се налага мярката „отстраняване от училище до отпадане на основанието за отстраняването му“.
/4/. При налагане на мярката „отстраняване на ученика от час“ не се отбелязва отсъствие, а наложената мярка се документира в дневника на класа и в уч. книжка. За времето на отстраняването си до края на учебния час ученикът извършва дейности, регламентирани в правилника за дейността на училището, съобразени с възрастовите особености и здравослоното му състояние и неунижаващи достойнството му.
/5/.  Веднага след приключването на учебния час  по ал.2 или след отстраняването на ученика по ал.3 се предприемат дейности за повишаване на мотивацията и на социалните умения за общуване и за  преодоляване на проблемното поведение на ученика и се уведомява родителят, представитеят на детето или лицето, което полага грижи за него.
/6/. За ученика със наложена санкция по ал.1 се осигуряват и дейности за превенции и преодоляване на проблемното поведение.
12. Съгл. чл.50 ал.2 от Наредбата за ПО  - санкцията „преместване от дневна форма в самостоятелна на обучение“ се прилага за у-ци, навършили 16 год. възраст.
/2/. Мерките по чл.49 ал.2 и 3, както и санкциите „предупреждение за преместване в друго у-ще“ и „преместване в друго у-ще“ не се налагат на учениците в класовете от начален етап.
/3/. Санкциите „преместване в друго у-ще“ и „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение“ се налагат за тежки или системни нарушения.
  /4/. Санкциите и мерките по чл.49 ал.2 и 3 не се налагат за ученици, когато поведението им е резултат от увреждане или нарушение на здравето, посочено в мед. документ.
13. Съгл.чл. 51. (1)от Наредбата за ПО -  За едно нарушение не може да бъде наложена повече от една санкция.
Мерките по чл. 49, ал. 2 и 3 се налагат независимо от санкциите, като с тях се цели да се преодолее проблемното поведение на ученика.
(2) Видът на санкцията се определя, като се отчитат причините и обстоятелствата при извършване на нарушението, видът и тежестта на нарушението, както и възрастовите и личностните особености на ученика.
(3) Видът и срокът на дейностите във връзка с мерките по чл. 49, ал. 2 и 3 се определят, като се отчитат и възможностите и ресурсите на училището за осигуряване на условия за извършването им.
14. Съгл.чл. 52. (1)от Наредбата за ПО -  Освен налагането на санкция, в зависимост от причините за проблемното му поведение, на ученика се предоставя планирана обща подкрепа за личностно развитие, като консултации по учебни предмети, консултации с психолог и/или с педагогически съветник за преодоляване на проблемното поведение, допълнително обучение и допълнителни консултации по учебни предмети в неучебно време, включително в периода на ваканциите, участие в занимания по интереси, кариерно ориентиране и други дейности с оглед недопускане на нарушения или отпадане от училище.
(2) Видът на общата подкрепа по ал. 1 се определя от координиращия екип по чл. 7 съвместно с класния ръководител, учителите на ученика и родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето.
 (3) За преодоляване на проблемното поведение и за превенция на отпадането от училище на ученици, които извършват нарушения, отсъстват по неуважителни причини или са в риск от отпадане, педагогическият съветник и/или социалният работник в училището осъществяват връзката и координират сътрудничеството между училището и семейството и между семейството и обкръжението на учениците
15. Съгл.чл. 53. (1)от Наредбата за ПО -  Когато ученикът отсъства от училище един учебен ден и отсъствието не е по някоя от уважителните причини, определени в чл. 54, класният ръководител е длъжен да уведоми родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, с писмо, по имейл или в телефонен разговор и да обсъди с него възможностите за отстраняване на причините за отсъствията.
(2) Броят на отсъствията на ученика се отбелязва в дневника на класа, а в края на всеки учебен срок се вписва в ученическата книжка на ученика.
16. Съгл.чл. 54. (1)от Нардбата за ПО -  Ученикът може да отсъства от училище по уважителни причини в следните случаи:
1. По медицински причини - след представяне на медицински документ, издаден от лекар в лечебно заведение за първична или специализирана медицинска помощ, център за спешна медицинска помощ или спешно отделение на лечебно заведение за болнична помощ въз основа на данните от анамнезата, обективния статус от извършения преглед, резултатите от извършените изследвания и поставената диагноза, отразени в медицинската документация, и след потвърждение от родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, с писмо, по имейл или в телефонен разговор;
2. Поради участие в други дейности извън процеса на училищното образование - при представяне на документ от спортния клуб, в който ученикът членува, от организаторите на състезания, конкурси, олимпиади, фестивали, концерти, спектакли, изложби и други, и след потвърждение от родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, с писмо, по имейл или в телефонен разговор;
3. До 3 учебни дни в една учебна година с разрешение на директора на училището въз основа на мотивирана писмена молба от родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, в която подробно се описват причините, налагащи отсъствието, преди то да бъде направено; в случай че молбата не може да се подаде преди отсъствието на   ученика, родителят, представителят на детето или лицето, което полага грижи за детето, уведомява по имейл или в телефонен разговор класния
ръководител и подава молбата след направеното отсъствие, но не по-късно от 3 учебни дни след връщането на ученика в училище;
4. До 7 учебни дни в една учебна година с разрешение на директора на училището въз основа на мотивирана писмена молба от родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, в която подробно се описват причините за отсъствието, и след решение на педагогическия съвет.
(2) В случай че родителят, представителят на детето или лицето, което полага грижи за детето, ще отсъства от настоящия си адрес за срок, по-голям от един месец, той уведомява писмено директора на училището, като посочва лице, което ще контактува с училището за времето на отсъствието му по всички въпроси, свързани с училищното образование, с изключение на отписването на ученика от училището или промяната на формата на обучение на ученика.
17. Съгл.чл. 55. (1)от Наредбата за ПО -  Санкциите може да се налагат и за допуснати отсъствия, извън случаите по чл. 54, като условията и редът за налагането им се определят с правилника за дейността на училището
(2) Санкциите „преместване в друго училище" и „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение" може да се налагат и за допуснати повече от 15 отсъствия по неуважителни причини през учебната година.
18. Съгл. чл. 56. (1)от Наредбата за ПО -  Санкциите са срочни.
(2) Срокът на санкциите е до края на учебната година.
(3) Когато санкциите „предупреждение за преместване в друго училище", „преместване в друго училище" и „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение" са наложени до 30 учебни дни преди края на втория учебен срок, те влизат в сила от началото на следващата учебна година.
19. Съгл.чл. 57. (1)от Наредбата за ПО -  Санкциите „забележка" се налагат със заповед на директора по мотивирано писмено предложение на класния ръководител, а санкциите „предупреждение за преместване в друго училище",„преместване в друго училище" и „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение" - със заповед на директора по предложение на педагогическия съвет.
 2) Мярката по чл. 49, ал. 3 се налага със заповед на директора.
20. Съгл.Чл. 58. (1)от Наредбата за ПО -  Директорът на училището задължително писмено уведомява родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, за откриването на процедура по налагане на санкция, а в случаите на налагане на санкция „предупреждение за преместване в друго училище", „преместване в друго училище" или „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение" - и съответните териториални структури за закрила на детето.
(2) При уведомяването по ал. 1 директорът задължително посочва извършеното от ученика нарушение и отправя покана за участие на родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, в процедурата по налагане на санкция.
(3) В уведомлението по ал. 1 се посочват и условията, при които родителят, представителят на детето или лицето, което полага грижи за детето, може да участва в процедурата по налагане на санкцията, както следва:
1. при изслушване на малолетен ученик родителят има право да присъства и да изрази мнение; той представлява малолетния ученик в процедурата лично или оправомощава за това друго лице;
2. при изслушване на непълнолетен ученик родителят има право да присъства и да изрази мнение; той изразява съгласие за извършване лично от непълнолетния ученик на всички действия във връзка с процедурата.
(4) За всяка процедура по налагане на санкция и на мярката по чл. 49, ал. 3 се определя лице, което да докладва за извършеното нарушение - класният ръководител или учител, който преподава на ученика.
21. Съгл.чл. 59. (1)от Наредбата за ПО -  Преди налагане на санкция по чл. 49, ал. 1 и на мярката по чл. 49, ал. 3 директорът -  за санкциите „забележка"  и за мярката по чл. 49, ал. 3, съответно педагогическият съвет - за другите санкции, задължително изслушва ученика и/или се запознава с писменото обяснение на ученика и обсъжда фактите и обстоятелствата, свързани с конкретното нарушение.
Изслушването задължително се извършва в присъствието на психолог или на педагогически съветник.
(2) По предложение на класния ръководител и/или по молба на непълнолетния ученик, съответно на родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, когато ученикът е малолетен, изслушването на ученика може да се извърши и в присъствието на учител или на друг педагогически специалист от училището, или на друго лице, на което ученикът има доверие.
(3) За изясняване на фактите и обстоятелствата по време на изслушването директорът може да покани за участие и за изразяване на мнение учители, които преподават на ученика, както и ученици от училището, запознати с конкретното нарушение.
22. Съгл.чл. 60. (1 )от Наредбата за ПО -  Когато педагогическият съвет е идентифицирал за ученика риск от отпадане от училище, преди налагане на санкцията „предупреждение за преместване в друго училище", „преместване в друго училище" или „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение" или на мярката по чл. 49, ал. 3, директорът уведомява отдел „Закрила на детето" в дирекция „Социално подпомагане" по местоживеенето на ученика, за присъствие на негов представител на изслушването с оглед защита на правата и интересите на ученика.
(2) Преди налагане на санкциите и преди определяне на дейностите по чл. 49, ал. 5 се взема мнението на класния ръководител на ученика.
23. Съгл.чл. 61. (1)от Наредбата за ПО  - Заповедта за налагане на санкцията се издава в 14-дневен срок от предложението по чл. 57, ал. 1.
(2) В заповедта по ал. 1 се посочват видът на санкцията, срокът и мотивите за налагането . В мотивите се посочват предприетите дейности за мотивация на ученика и за преодоляване на проблемното му поведение, в случай че такива са били предприети, и причините да не дадат резултат.
(3) Заповедта се съобщава в тридневен срок от издаването  на ученика и на родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, а заповедта за налагане на санкция „преместване в друго училище" - и на началника на регионалното управление на образованието.
(4) Заповедта по ал. 1 може да се оспорва по административен ред пред началника на регионалното управление на образованието - за частните и общинските училища, пред министъра на образованието и науката - за държавните училища по чл. 43 ЗПУО, както и за държавните неспециализирани училища и за духовните училища, пред министъра на културата - за училищата по изкуствата и за училищата по културата,
пред министъра на младежта и спорта - за държавните спортни училища.
(5) Заповедта по ал. 1 може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
24. Съгл.чл. 62. (1)от Наредбата за ПО -  Наложените санкции се отразяват в ученическата книжка, в личния картон/личното образователно дело на ученика  за кореспонденция.
(2) Ученик, на когото е наложена санкция „преместване в друго училище", продължава обучението си в другото училище при условия и по ред, определени със заповед на началника на регионалното управление на образованието.
25. Съгл.чл. 63.от Наредбата за ПО -  Санкциите се заличават с изтичане на срока, за който са наложени, или предсрочно по реда, по който са наложени.
  26. Освобождаването на учениците от часовете по физическо възпитание и спорт се извършва както следва:
       - за една учебна година или учебен срок родителят подава молба до директора и представя медицински документ;
       - временно освобождаване се извършва с медицинска бележка;
       - освободените ученици са задължени да присъстват в учебните часове без да участват в занятията;
   27. Учениците носят материална отговорност за повреждане на училищното имущество и за нанесени щети и възстановяват повредата в срок от  10 дни от установяване на щетите.

  
Г Л А В А      Ч Е Т В Ъ Р Т А

УПРАВЛЕНИЕ     НА    УЧИЛИЩЕТО

Р а з д е л  І.  Директор.

1.     Директорът като орган за управление на училището:
a.     организира, контролира и отговаря за цялостната дейност в училище;
б. спазва и прилага ДОС;
в. представлява училището пред органи,организации и лица, сключва договори с юридически и физически лица по предмета на дейност;
г. осигурява безопасни условия на възпитание, обучение и труд;
д. сключва и прекратява трудови договори с учителите, служителите и работниците;
е. обявява свободните места в бюрото по труда и в  РУО на МОН;
ж. подписва и подпечатва документи за преместване на ученици, за завършен клас и степен на образование;
з. отговаря за правилното водене и съхраняване на задължителната училищна документация;
и.изготвя длъжностното разписание на персонала и утвърждава и контролира поименното щатно разписание на длъжностите и работните заплати;
й. председател е на ПС и осигурява изпълнение на решенията му;
к. директорът предприема мерки за предотвратяване на форми на дискриминация в училището;
л. не допуска обособяване на паралелки с ученици от едно етническо малцинство и ги разпределя равномерно, когато етническия състав на съответния випуск позволява това;
м. взима решения при конфликтни ситуации, като не допуска дискриминация, основана на пол, народност, етническа принадлежност и религия;
н. познава и прилага Закона за защита срещу дискриминация.
           2. Административните актове на директора могат да се отменят от началника на РУО на МОН.
           3. При отсъствие на директора за срок, по-малък от 60 календарни дни, той се замества от определен  със заповед за всеки конкретен случай замеснтик-директор, а при невъзможност - от определен със заповед педагогически специалист от училището.
          4. При отсъствие на директора за срок по-голям от 60 календарни дни се сключва трудов договор с друго лице за временно изпълняване на  длъжността „директор“.
           5. При отсъствие на директора по здравословни причини болничните листове се заверяват от началника на РУО на МОН.

Р а з д е л  ІІ . Педагогически съвет.
                                     
          1. Педагогическият съвет на училището като специализиран орган за разглеждане и решаване на основни педагогически въпроси:
               - приема стратегия за развитие на училището за следващите 4 години с приложен към нея план за действие и финансиране;
              -приема правилника за дейността на училището;
              -приема училищния учебен план;
              -избира формите на обучение;
               -приема годишншя план за дейността на училището;
               -приема мерки за повишаване качеството на образованието;
               -приема програма за превенция за ранното напускане на училището;
               -приема програма за предоставяне на равни възможности  и приобщаване на учениците от уязвими групи;
               -участва със свои представители в създавенето и приемането на училищната общност;
                -запознава се с бюджета на училището, както и с отчета за неговото изпълнение;
              -обсъжда и взема решения по резултатите на обучението;
              -прави предложения на директора за награждаване и налагане на наказание на учениците;
         2. ПС периодично,проследява и обсъжда нивото на усвояване на учебното съдържание от учениците и предлага съвместни мерки между учителите с цел подобряване на образователните резултати;
          3. ПС се свиква най-малко веднъж  на 2 месеца от директора.
          4. Решенията на педагогическия съвет се приемат с обикновено мнозинство при присъствието на не по-малко от 2/3 от числения му състав.
          5. За всяко заседание на ПС се води отделен протокол от протоколчик.
          6. Не се допуска отсъствие от ПС без причини.
          7. На всяко заседание ПС отчита изпълнението на взетите решение.





Р а з д е л  ІІІ . Обществен съвет.

1. Според чл.265. - Обществения съвет е орган за подпомагане на развитието на училището и за граждански контрол на управлението му.
2. Съгласно чл.266. – Обществения съвет се състои  от нечетен брой членове и включва един представител на финансиращия орган и най-малко трима представители на родителите на ученици от училището.
3. Представителите на родителите се излъчват от събрание на родителите,свикано от директора на училището. На събранието се определя броят на представителите на родителите  и се избират и резервни членове на обществения съвет.
4. Председателят на обществения съвет се избира от членовете му.
5. Обществения съвет се избира за срок не по-дълъг от три години.
6. Съгласно чл.267. – Обществения съвет се свиква на заседание най-малко 4 пъти годишно,като задължително провежда заседание в началото на учебната година. С право на глас в работата му участват  поне трима представители на ученическото самоуправление и представител на настоятелството.
7. Директорът има право да присъства  на заседанията и да изразява становища; да предоставя всички сведения и документи необходими за дейността му; при необходимост може да отправи искане до председателя на обществения съвет за свикването му.
8. Съгласно чл.269. – Обществения съвет на училището :
- одобрява стратегията за развитие на училището и приема ежегодния отчет на директора за изпълнението и;
- участва в работата на ПС;
- дава становище за разпределението на бюджета по дейности и размера на капиталовите разходи, както и за отчета за изпълнението му;
- съгласува предложението на директора за разпределение на средствата от установеното към края на предходната година повишение на постъпленията на плащанията по бюджета на училището;
- съгласува училищния учебен план;
- участва с представителите в комисиите за атестиране на директорите при условията и по реда на ДОС за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти;
- съгласува избора от учителите в училището по чл.164.ал(2)от ЗПУО на учебниците и учебните комплекти;
- участва в създавенето и приемането на етичен кодекс на училищната общност;




Р а з д е л  ІV . Настоятелство.

1. Съгласно чл.306. – Настоятелствата са независими доброволни сдружения за подпомагане дейността на образователната институция.
2. Те се създават като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност и организират дейността си при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в съответствие с разпоредбите на този закон.
3. Настоятелството се учредява по инициатива на директора/чл.307./
4. Органи на настоятелството са общото събрание и съветът на настоятелите./чл.308./
- членовете на съвета на настоятелите се избират от общото събрание за срок до 4 години; измежду членовете на съветът на настоятелите се избира председател;
- съдействат за осигуряване на допълнителни финансови и материални средства за училището и контролират целесъобразното им разходване;
- подпомагат изграждането и поддържането на МТБ на училището;
- съдействат за реализирането на програми по проблемите на учениците за занимания по интереси, организирания отдих и спорт с децата и учениците;
- сигнализират компетентните органи при извършени нарушения в системата на училищното образование;





Г Л А В А      П Е Т А

УЧИЛИЩНА    ДОКУМЕНТАЦИЯ

1. В училището се води задължителна училищна документация съгласно  ЗПУО и срокове за нейното съхранение са както следва:
          - книга за подлежащите на задължително обучение деца до 16 годишна възраст                                                                               - 50 години
         - сведение за организацията на дейността в училището за учебната година  
         Списък – образец №1                                                           - 5 години
          - дневник за всяка паралелка                                              - 5 години
           - материална книга за взетите учебни часове                    - до следващата финансова ревизия
         - главна книга за учениците от І до VІІ клас                     - постоянен
          - регистрационна книга за издадените документи за завършена степен на образование и дубликати и удостоверения                             - 50 години                                                                           
          - дневник - входяща и изходяща кореспонденция и класьори с кореспонденция                                                                               - 10 години
          - книга за решения на Педагогическия съвет и протоколи от заседания
                - 20 години
          - книга за регистриране заповедите на директора и приложените заповеди към нея                                                                              - 20 години
          - за дейността                                                                          - 20 години
           - по трудовите правоотношения                                           - 16-50 години                                                                              
           - книга за контролната дейност  на директора /зам. директора/ в училище, за констативни протоколи и направени проверки        - 5 години
           - книга за регистриране на проверките и контролните органи на МОН
                                                                                                             - 5 години
           - протоколи за резултати от изпити:
         1. протокол за дежурство при провеждане на изпит            5 години
         2. протокол от писмен,устен или практически изпит –          50 години
          - книга за регистриране на даренията и класьор със свидетелствата за даренията                                                                                             - 20 години
          - свидетелства за дарения                                                         - 20 години
          - летописна книга                                                                      - постоянен
          - книга за заповедите за храна                                                  - 5 години
2. В училището се води още и следната документация:
          - книга за проведени инструктажи по безопасност на труда;
          - разносна книга
3. Документите от ЗПУО, които се ползват в училище се издават по образци,утвърдени от министъра на образованието и науката и се заверяват от директора.



Г Л А В А  Ш Е С Т А
УЧИЛИЩНО ИМУЩЕСТВО

1. В края на всяка календарна година се извършва пълна инвентаризация и брак на дълготрайни материали и нематериални активи.
2. Инвентаризацията се извършва от комисия по ред, определен от директора.
3. Педагогическият и непедагогическият персонал и учениците са длъжни да опазват училищното имущество и сградата.
4. Ученик, повредил училищното имущество възстановява нанесената щета в 10 дневен срок.



Г Л А В А    С Е Д М А
БИБЛИОТЕКА

1. Всички ученици имат право да ползват библиотечния фонд, след като бъдат записани   като редовни читатели.
2. При преместване в друго училище или напускане на учебното заведение читателят е длъжен да се издължи на библиотеката.
3. При трайна загуба или повреда на библиотечен документ читателят е длъжен да го замени с идентичен екземпляр.


Г Л А В А  О С М А
Обществени организации
Синдикални организации.

1. Работниците и служителите от училището имат право да се сдружат в синдикални организации и съюзи за защита на своите интереси в областта на труда и социалното осигуряване.
2. Ученически съвет на класа:
           - съставът се определя от класа чрез явно гласуване;
  - ученическият съвет участва в планиране тематиката на ЧК;
           - решава проблемите на класа и излъчва представител за участие в уч.съвет на децата.
             
Г Л А В А  Д Е В Е Т А
Родители

1. Право и задължение на родителите е да подпомага училището при обучението и възпитанието на техните деца.
2. Родители, които не осигуряват присъствието на децата си в училище за времето, през което те подлежат на задължително обучение, се наказват с глоба съгласно ЗПУО.
3. Родителите имат право:
          - да се запознаят с училищния учебен план;
          - да изискват условия за пълноценно протичане на УВР в училището;
          - за пълна информация за обучението и възпитанието на техните деца;
          - на педагогическо съдействие и консултации от учителите;
          - да подпомагат дейността на училището;
          - да присъстват и да бъдат изслушвани когато се решават въпроси, които засягат правата и интересите на ученика;
          - да избират и бъдат избирани в обществения съвет на училището;
4. Родителите са длъжни:
          - да осигуряват редовно присъствие на ученика в училище до навършване на 16 год., като уведомяват кл. ръководител в случайте на отсъствие на ученика;
          - да спазват правилника за дейността на училището и да съдействат за спазването му от страна на ученика;
          - да оказват помощ и съдействие при обучението на децата си и да създават добри навици за учебен труд у своите деца;
          - редовно да контролират и проверяват ученическата книжка на детето си;
          - да посещават редовно родителските срещи, да поддържат връзка с кл.ръководител и учителите, за да се осведоми за състоянието на детето;
           - да подпомагат и контролират детето си в написването на домашните работи за учениците от І-ІV клас;
          - да помагат на децата си за добра организация, съставяне и спазване на дневен режим;
         - да дават добър пример на децата си, да ги възпитават в уважение към училището, учителите и училищната институция;
          - да оказват помощ и контрол на децата си;
          - да изпращат детето си на училище в добър и прегледен външен вид.





Г Л А В А  Д Е С Е Т А
Помощен и обслужващ персонал.

1. Правата и задълженията на обслужващия персонал се определя съгласно КТ, длъжностните характеристики и правилника за вътрешния трудов ред на училището.
2. За изпълнението на възложената работа обслужващият персонал се отчита на училищното ръководство.
3. В отношенията си с учениците и техните родители не допуска прояви на физически или психически тормоз на основата на пол, народност, етническа принадлежност и религия.




Г Л А В А  Е Д И Н А Д Е С Е ТА
Финансиране.

1. Съгласно чл.280.(1) Дейностите в системата на предучилищното и училищното образование се финансират  със средства от държавния бюджет, бюджетите на общините, европейски фондове и програми и други източници.
2. Средствата от държавния бюджет се планират ежегодно в размер не по-нисък като сума и като процент от БВП спрямо заложеното в държавния бюджет за предходната година - чл.281.
3. Чрез държавния и общински бюджети се осигуряват средства за заплати, осигурителни вноски, отдих, хранене и поддържане на материално-техническата база.
4. Средствата по чл.280.,ал.3.,т.1 се разпределят между бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, финансиращи държавни и общински училища, въз основа на броя на учениците и на стандарт за ученик определен с акт на МС.  Стандартът определя размера на средствата от държавния бюджет за конкретна дейност за един ученик за съответната година. – чл.282.(1)
5. Дейностите финансирани изцяло или частично от държавния бюджет  по стандарти се определя от ДОС за финансирането на институциите (2)
6. Получените  по стандарта средства се разпределят за всяка дейност по формула за всяка дейност - чл.282.(6)
7. Училището е на делегиран бюджет.
        





         ПРЕХОДНИ ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

1. Правилникът за дейността на училището се осъвременява ежегодно.
2. Настоящият правилник влиза в сила с приемането му на заседание на Педагогическия съвет с Протокол № 1/15.09.2017 г.  и е утвърден от Директора със Заповед №5/15.09.2017 г. Същият подлежи на актуализиране при промяна на нормативната база.
3. При изготвяне на този правилник са използвани и спазени действащите към момента нормативни документи.
4. Директорът на училището организира запознаване на всички учители, ученици, родители и служители  с правилника.
5. Този правилник е задължителен за спазване от училищното ръководство, педагогическия и не педагогическия персонал и учениците .
6. Неизпълнението на училищния правилник е нарушение на трудовата дисциплина и за неговото неспазване, работниците и служителите и учениците носят дисциплинарна отговорност и се наказват съгласно КТ.
 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Избирам да спортувам и да живея здравословно 2015г.

Училищен учебен план за учебната 2020/2021 година

НП "Участвай и променяй - родителят, активен партньор в училищния живот " - "Първи стъпки в плетенето", "Изработване на мартеници и гривни"